حکمتیار تسلیم شد تا تصمیم بگیرد

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی بعد از توافق با رهبران حکومت وحدت ملی به پروسه صلح پیوسته و بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال از گوشه‌نشینی و زنده‌گی در خفا دست کشیده و به زنده‌گی علنی در افغانستان آغاز کرد.

در توافق‌نامه صلح حزب اسلامی با حکومت وحدت ملی، موارد عمده‌ای از جمله کشیده شدن نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل، رهایی زندانیان حزب اسلامی، حضور در کابل و تامین مصارف زنده‌گی وی از سوی دولت و چندین موارد دیگر نیز ذکر شده است.

بر اساس این توافق‌نامه حکمتیار با حضور در افغانستان از برنامه‌های دولت و حکومت حمایت خواهد کرد و در کنار دولت برای رسیدن به یک صلح (که شاید در افغانستان دست‌نیافتنی باشد) کار خواهد کرد.

پیوستن حکمتیار به پروسه صلح از سوی حکومت وحدت ملی که خودش بر اساس یک توافق ایجاد شده، یک دستاورد بزرگ خوانده شده و رهبران حکومت نیز انتظار داشتند که با این رویداد، روند حکومت‌داری‌شان تسهیل یابد.

اما انتظارها برعکس جلوه کرد و گلبدین حکمتیار در نخستین واکنش‌ها، حکومت وحدت ملی را غیرقانونی دانست و خواهان کنار رفتن یکی از رهبران آن شد و برای حکومت تصمیم گیری کرد.

ریاست اجرائیه که بر اساس یک توافق ایجاد شد، بیشتر مورد صحبت‌های حکمتیار بود و حضور این نهاد چندان باب میل رهبر حزب اسلامی قرار نگرفت.

هرچند که داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.

حکومت غیرقانونی «کری»

بر همه‌گان هویدا است که حکومت وحدت ملی بعد از تنش‌های زیاد و بر اساس توافق بعد از یک انتخابات پُر از تقلب روی کار آمد تا وضعیت ناگوار کشور برطرف شود.

اما با گذشت دو سال و آشکار شدن مشکلات موجود بین رهبران حکومت، گلبدین نیز که بر اساس توافق با سران این حکومت دست از مخالفت کشیده و به صلح پیوست، مخالفت آشکار خود با حکومت وحدت ملی را اعلام کرد.

حکمتیار در صحبت‌های روز جمعه (۱۵ثور) در غازی استدیوم کابل گفت که حکومت وحدت ملی بر اساس خواست خداوند و قانون ایجاد نشده است.

او بعد از چند ساعت از حضورش در کابل، اظهار داشت که این حکومت نه بر اساس خواست خداست، نه بر اساس خواست مردم و نه بر اساس قانون اساسی، بلکه به خواست جان کری ایجاد شده است.

وی حکومت با تقسیم قدرت را غیرلازمی و زمینه‌ساز جنگ دانست.

اما داکتر عبدالله که بیشتر در تیررس گفته‌های حکمتیار قرار دارد، می‌گوید که حکومت وحدت ملی به خواست مردم و برای تعیین سرنوشت مردم ایجاد شده و هیچ‌کسی نمی‌تواند با آن مخالفت کند.

برادر (طالب خوب یا بد)؟؟

حکمتیار در یکی دیگر از تصمیم‌گیری‌هایش برای دولت و حکومت، اظهار داشت که طالبان را باید برادر خواند؛ موضوعی که رئیس‌جمهور با آن مخالف است.

هرچند که حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور تا پیش از حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ، طالبان را برادر خطاب می‌کرد و بعد از این حمله طالبان را هراس‌افگن دانست؛ اما گفته‌های حکمتیار در ارگ ریاست جمهوری تاثیرگذار بود و حامد کرزی از گفته‌هایش برگشت.

نباید فراموش کرد که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور بارها تاکید کرده بود که هیچ تفکیکی بین طالبان مسلح نیست و طالب خوب و بد وجود ندارد.

اما داکتر عبدالله که برف را در بام خود می‌دید، در واکنشی اظهار داشت که «طالبان را برادر حکمتیار» صدا خواهد کرد.

برادر خواندن یا نخواندن طالبان مسلح در حالی است که این گروه چندی پیش آغاز عملیات بهاری‌شان تحت نام «منصوری» را اعلام کرده و امروز (۱۶ثور) بعد از درگیری شدید، ولسوالی قلعه‌ذال ولایت کندز را به تصرف خود درآورد.

با اقدامات اخیر و در اولین اقدامات از سوی گلبدین حکمتیار، دیده می‌شود که او که بعد از گفتگوهای زیاد به دولت تسلیم شده و خواست در ملاعام حضور داشته باشد، به دنبال تصمیم‌گیری برای حکومت است.

اقدامی که شاید در توافق‌نامه صلح حکومت با حکمتیار، هیچ ذکر نشده و رهبران حکومت نیز انتظار آن را نداشتند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *