حضور طالبان؛ نیاز جدی پروسه صلح افغانستان

صلح افغانستان یکی از آرزوهای دیرین مردم این کشور بوده و با تلاش‌هایی که احتمالاً صورت گرفته است، تا حال محقق نشده و برای رسیدن به آن چالش‌هایی ایجاد شده است.

در آوردن صلح برای افغانستان، امریکا یکی از عوامل و ارکان اصلی بوده که برای تحقق آن مصارف هنگفتی انجام داده و شمار زیادی از سربازانش نیز در این راه کشته شده‌اند.

برای این امر، امریکا با فشار بر پاکستان تلاش کرد تا طالبان مسلح را به پای میز مذاکره بکشاند و این کار را با برگزاری نشست‌های سه و چهارجانبه انجام داد؛ اما به دلیل عدم صداقت اسلام‌آباد همه اقدامات بی‌نتیجه پایان یافت.

با توجه به ناکام ماندن اقدامات انجام‌شده، امریکا بارها و بارها تاکید کرده که باید طالبان مسلح در بدنه حکومت جای بگیرد.

به تازه‌گی نیز «استفان هادلی» مشاور پیشین امنیت ملی امریکا گفته است که امریکا و ناتو باید به صورت روشن یک تفاهم مشخص را با محوریت و رهبری افغان‌ها که همه بخش‌های جامعه از جمله طالبان مسلح را در بر گیرد؛ برنامه‌ای عملی روی دست گیرند.

وی در نوشته‌ای در واشنگتن‌پست گفته است که اگر دولت ترامپ، نیروهای نظامی امریکا در افغانستان را کاهش دهد، متحدانش در ناتو هم به خانه بر می‌گردند و چه بسا دولت افغانستان هم سقوط کند.

به باور «هادلی» با کاهش نیروهای نظامی امریکا، گروه داعش به یک پناهگاه امن در افغانستان دست می‌یابد که از آنجا می‌تواند حملات جدیدی را علیه امریکا سازماندهی کند.

وی می‌گوید :«داعش و القاعده به دنبال گسترش حضور خود در افغانستان هستند؛ اما هیچ یک از گروه‌های افغانی از جمله طالبان مسلح از آنها پیشتیبانی نمی‌کنند. برای تکرار صحنه عملیاتی عراق ـ سوریه علیه داعش، می‌بایست که نیروهای ضد تروریستی امریکا همچنان در کنار نیروهای امنیتی افغانستان بمانند».

مشاور پیشین امنیت ملی امریکا اضافه می‌کند که پس از شکست داعش، چالش اصلی حفظ پیروزی و کمک به مردم افغانستان برای ایجاد ثبات و آرامش در کشورشان خواهد بود تا داعش و القاعده بازنگردند.

به عقیده «هادلی» این اقدام با یک راهبرد سیاسی ـ دیپلوماتیک ممکن است که خواهان حل و فصلی فراگیر در میان همه جناح‌های سیاسی افغانستان به شمول طالبان مسلح و ایجاد یک دولت مشروع‌تر و مردمی‌تر می‌باشد تا ریشه‌های این کشمکش حل و فصل گردد.

وی تاکید می‌کند که باید علاقه‌مندی طالبان مسلح به صلح آزمایش شود؛ چون نابودی گروه‌های تروریستی که امریکا را تهدید می‌کنند، الزاماً طالبان مسلح را در بر نمی‌گیرد و مستلزم شکست آنها نیست.

این مقام نظامی پیشین امریکا معتقد است که امریکا و ناتو باید روشن سازند که از یک حل‌وفصل سیاسی با محوریت و رهبری افغان‌ها که همه بخش‌های جامعه از جمله طالبان مسلح را در بر گیرد به طور کامل حمایت می‌کنند.

وی نوشته است که همچنین برای آنکه به دولت افغانستان، نیروهای نظامی و جامعه این کشور، اعتماد لازم برای ورود به چنین فرایندی داده شود، دولت ترامپ می‌بایست مجوز افزایش تعداد کمی در شمار نیروهای امریکا و ناتو را بدهد، روندی که فرماندهان محلی آمریکا هم توصیه می‌کنند.

به باور هادلی، دولت افغانستان می‌تواند مقتدرانه به طالبان مسلح بفهماند که با ادامه جنگ، هزینه سنگینی خواهند پرداخت؛ اما اگر در یک حل‌وفصل سیاسی مشارکت کنند، به آنها خوشامد می‌گوید.

این درحالی است که به تازه‌گی استراتیژی جدید امریکا اعلام شده و بر اساس آن بر افزایش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان تاکید شده و از پاکستان نیز خواسته شده که صادقانه در برابر گروه‌های هراس‌افگن مبارزه کند.

حال باید دید که این اظهارات راه‌حلی می‌تواند برای رسیدن به صلح در افغانستان باشد و اینکه این آرزوی دیرین مردم افغانستان محقق می‌شود یا اینکه قدرت‌های دیگر جهان اجازه نخواهند تا صلح افغانستان مانع قدرت‌طلبی آنها شود؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *