جنگ بالای تصرف «کرکوک» میان نیروهای عراقی و پیشمرگ‌های کردستان آغاز شد

امروز دوشنبه (۲۴میزان) بر اساس گزارش‌های از عراق، نیروهای دولتی عراق و پیشمرگ‌ها اقلیم کردستان با هم در مناطق کرکوک درگیرهای داشتند

نیروهای عراقی بعد از این که رهبر کردستان عراق باطل کردن آرای همه پرسی را نپذیرفت درگیری بین هر دو طرف آغاز شد و نیروهای عراق می‌خواهند تمامیت ارضی خود را حفظ کنند

مقام‌های کرد می گویند که نیروهای عراقی از جنوب به سوی کرکوک روان استند.

همزمان تلویزیون دولتی عراق گزارش کرده است که نیروهای دولت موفق شده‌اند که مناطق زیادی از جمله میادین نفتی را به کنترل خود درآورند. اما نیروهای کرد این ادعا را رد کرده‌اند.

هدف نیروهای کرد بدست گرفتن کنترول میدان‌های نفتی و یک پایگاه هوایی است، دولت عراق می‌گوید که هدفش محافظت از پایگاه‌ها و تاسیسات دولت فدرال است.

تنش‌ها میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بعد از همه پرسی بالا گرفت، این در حالیست که کشورهای ترکیه و ایران نیز با این همه پرسی مخالف بودند.

حتی در یک سخنرانی خود رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه‌ای  غرب و امریکا متهم کرد و گفت که اینها میخواهد اسرائیل دوم را در خاورمیانه بسازند.

این در حالیست که حکومت مرکزی عراق، کردها را متهم می کنند که نیروهای خارجی را در منطقه برای جنگ به منطقه آورده اند، دولت عراق میگوید که این اعلام جنگ علیه حکومت مرکزی است.

بغداد، کردها را متهم می‌کند که نیروهای خارجی را برای رودررویی به منطقه آورده‌اند. از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان که حزبی از کردهای ترکیه است. دولت عراق می‌گوید که این اعلام جنگ است. کردهای عراق این ادعاها را رد می‌کنند.

منطقه کرکوک نفت خیز است و رهبران کردستان عراق مدعی مالکیت آن است. دولت مرکزی عراق آنجا را جزیی از کردستان نمی‌داند. هر دو طرف تا همین چندی پیش بر سر جنگ با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *