جنرال دوستم کجاست؟

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری که نقش وی در جلب آرا برای تیم محمد اشرف غنی، خیلی برجسته و مهم بود از ابتدا با یک روحیه رزمی در افغانستان حضور داشته است.

وی در هر دوره از مبارزات و جهاد در افغانستان در جبهه های نبرد حضور داشته و در تمام این جبهات نیز نقش وی را نمی توان انکار کرد.

دوستم بعد از دو دوره ریاست جمهوری حامد کرزی، با تیم اشرف غنی یک جا شده و این بار در نقشی متفاوت از نبرد؛ اما به نوعی نبرد در صحنه حضور یافت و موفق شدند با تیم کاری شان بعد از جنجال های زیاد به پیروزی برسند.

اما تنها بعد از گذشت کمتر از دو سال جنرال دوستم دانست که معاون اول ریاست جمهوری نقش آنچنانی نداشته و نقش وی کمرنگ تر از آن چیزی است که تصور می کرده است.

این مدت شرایط به شکلی فراهم نشد که جنرال دوستم گفته های دلش را بیان کند تا اینکه بر کاروان وی در راه فاریاب کمین زده شده و شماری از محافظین وی کشته شدند.

این کمین چهره دیگر و همیشگی دوستم را نشان داد و وی در سخنانی ارگ را به تمرکز قدرت و نادیده گرفتن وی متهم کرده و حمله بر خودش را به همکاری دست هایی از داخل حکومت دانست.

اما این گفته ها بعد از مدتی در حال فراموشی بودند که حادثه ایشچی اتفاق افتاد و احمد ایشچی با حضور در رسانه ها به صورت رسمی ادعا کرد که از سوی جنرال دوستم و محافظین وی مورد تجاوز قرار گرفته است.

این سخنان روند اعتبار جنرال دوستم را رو به افول گذاشت و بعد از گذشت مدتی از این ادعا حتی جنرال دوستم حاضر به صحبت در این مورد نشد.

جنرال دوستم بعد از گذشت زمانی با شمار زیادی از موترها و محافظین به کابل آمد و همه گان به انتظار واکنش وی در مورد گفته های ایشچی بودند که این اتفاق نیافتاد و جنرال دوستم منزوی تر از گذشته شد.

این انزوا به حدی بود که دادستانی کل با صدور حکمی خواستار بازداشت ۹ محافظ وی شد جنرال دوستم هم به شکلی در حبس خانگی قرار گرفت.

جنرال دوستم در این مدت حتی در یک نشست کابینه و حکومت حضور نیافته و چوکی معاونت اول ریاست جمهوری همچنان و با توجه به حضور جنرال دوستم در کابل مدتی است که خالی است.

این گمانه زنی ها، انزوای معاون اول را بیشتر از پیش پررنگ می سازد و حضور جنرال دوستم را زیر سوال می برد.

این در حالی است که گفته می شود جنرال دوستم حاضر نشده است که محافظینی که از سوی دادستانی کل حکم بازداشت برایشان تعیین شده را در اختیار دولت قرار دهد.

روزنامۀ وال استریت ژورنال گزارش داده که معاون اول رییس جمهور مانع بازداشت محافظینش شده است.

هرچند که وزارت امور داخله نیز هشدار داده بود محافظینی که حکم بازداشت آنها صادر شده را بازداشت خواهد کرد؛ اما گویا جنرال دوستم در مقابل وزارت داخله ایستاده گی کرده است.

این همه در حالی اتفاق می افتد که گمانه زنی ها برای حضور یک ترک تبار به عنوان جانشین جنرال دوستم وجود دارد و انتظار می رود با تقابل جنرال دوستم با دولت، این اتفاق رخ دهد و جنرال دوستم از صحنه حذف شود.

با این حال و در شرایط فعلی که جنرال دوستم کمتر در ملاعام و رسانه حاضر می شود، هیچکس نمی داند که وی مصروف چه کاری است و چه برنامه ای برای آینده دارد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *