جنجال رهبران اهل سنت در باره ماهیت این مذهب

نشست اخیر رهبران اهل سنت که درباره ماهیت این مذهب در شهر گروزنی پایتخت چچن برگزار شده بود با جنجال فراوانی همراه شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این نشست در طبقه بندی اهل سنت، وهابیت در زمره اهل سنت قرار نگرفته و همین مسأله خشم مبلغان وهابی سعودی را بر انگیخته است.

پایگاه خبری-تحلیلی «الوقت»، در گفت‌وگو با «احمد کریمه» استاد شریعت اسلامی در دانشگاه الازهر مصر به همین موضوع پرداخته است.

احمد کریمه به الوقت گفت که نشست اهل سنت در گروزنی چچن به دنبال آن بود تا با روشن کردن مفهوم «اهل سنت» این تعبیر را که وهابی‌ها از آن خود کرده و تنها خود را اهل سنت می‌دانستند از وهابی‌ها پس بگیرند.

وی افزوده است با توجه به تنوع علمی موجود در الازهر این نهاد به دنبال تکفیر هیچ گروهی از اهل قبله نیست و ما برادران شیعه امامی و زیدی خود را مسلمان مومن می‌دانیم و برای آنها احترام قائلیم.

کریمه در واکنش به خشم مبلغان وهابی گفت: بدون شک مارهای زهرآگین آزرده شده‌اند زیرا الازهر اسمی از آنها نبرده و در این زمینه هم کار درستی انجام داده زیرا آنها (وهابی‌ها) فرقه‌ای گمراه هستند؛ اینها از دین خارج شده و همه را از جمله «ابو الحسن اشعری»، «ابو منصور ماتریدی»، الازهر، شیعیان، اباضی‌ها و زیدی‌ها را تکفیر می‌کنند.

اگر جهان می‌خواهد ریشه تروریسم را بخشکاند باید با قطعیت در برابر وهابیت ایستادگی کنند زیرا اینها اساس همه فتنه‌ها و تنش‌های جهان ما هستند و بدون شک به این نشست حمله می‌کنند با وجود اینکه ما در این نشست کسی را تکفیر نکردیم و در واقع امیدواریم در نشست‌های آتی اهل سنت، برادران شیعه و اباضی برای گفت‌وگو گرد هم بیایند.

وی ضمن اینکه وهابی‌ها را عامل تربیت تروریست در آسیای مرکزی توصیف کرد اعلام کرد آنها ذهن جوانان را در این مناطق تخریب کرده و آنها را به سوخت عملیات‌های تروریستی تبدیل کرده‌اند.

کریمه افزود: برخی جریان‌های سلفی وهابی در عربستان به مصر حمله کرده زیرا مصر میزبان اهل بیت بوده و همواره چه در دوران حیات و چه بعد از آن به اهل بیت پیامبر احترام گذاشته است، وهابی‌ها به همین دلیل مصری‌ها را اهل بدعت می‌دانند.

او گفت: مصر به اسم شریف امام حسین و حضرت زینب و همه صالحینی اهل بیت افتخار می‌کند مسجد رأس الحسین (ع) و مسجد سیده زینب (س) دو بنای مذهبی در مصر است، مصری‌ها معتقدند حضرت زینب (س) و سر شریف امام حسین (ع) در مصر به خاک سپرده شده است.

این استاد الازهر گفت شیوخ سلفی وقتی از محبت مصری‌ها نسبت به اهل بیت خشمگین شدند «حمد امریکایی‌ها» را شب و روز تسبیح می‌کنند و به اسلام مصری‌ها خرده می‌گیرند.

وی با اشاره به جنگ عربستان علیه یمن گفت: نظامیان عربستانی و اماراتی که در جنگ علیه یمن کشته می‌شوند شهید نیستند اما قربانیان حملات عربستان به یمن شهید به شمار می‌روند و میان متجاوز و قربانی تفاوت وجود دارد؛ می‌توانید این را به عنوان یک فتوا در نظر بگیرید نظامیانی که در قالب ائتلاف عربی-سعودی در یمن کشته می‌شوند شهید نیستند.

وی تأکید کرد که عربستان مدارسی در آسیای مرکزی تأسیس کرده که در آن دیدگاه‌های افراط‌گرا و تکفیری را ترویج می‌کنند؛ این جوانان با دیدگاه‌هایی که شیعیان، الازهر، اباضی‌ها و صوفی‌ها را تکفیر می‌کند بزرگ می‌شوند و به همین ترتیب به گروهک‌های تروریستی جذب می‌شوند.

Author

About Author

6 thoughts on “جنجال رهبران اهل سنت در باره ماهیت این مذهب

  1. به نظر من آن انسانی که کلمه توحید را بی خواند ویقن داشته باشد که الئه یکتا است وحضرت محمد پیغامبر خدا است وقران را با تمام کمال قبول داشته باشد احادیث قوی را بپذیرد مسلمان است و برادر ما میباشد در غیر ان دشمن رسول خدا دشمن ما است منکر خدا دشمن ما است منکر قرآن حدیث دشمن ما است

  2. درود و سلام فراوان اینجانب به روحانیون مسلمان که در کروزنی جمع بودند و تصمیم بزرگ تاریخی گرفته اند من به عنوان بک مسلمان شیعه به این روحانیون خبره أهل سنت برادران خودم درود فرستاده وبه انها افتخار میکنم

  3. بسیار کار بجایی وبموقع را انجام دادند واین جلسات باید ادامه پیداکند چهره فرقه ضاله وگمراه وهابیت را بیشتر به مردم بشناسانند تا اسلام از گرو این گرهک گمراه وتروریستی نجات یابد، وجهان اسلام وتمام مذاهب اسلامی بتوانند باهم زندگی باهمی وبرادرانه داشته باشند. تشکر از علمای آگاه وجید الازهر.

  4. لعنت به کسایکه درباره وهابیت فکرهای های پوچ وبی معنی رادرسردارند گرچه من وهابی نیستم حنفی هستم آماوهابی کاملا مسلمان هست ملت شریف سعودی که چندتا شخص نادان وجاهل که اصلاسخنانان شان کاملا مزخرفات است این ملت شریف رادورازجامع اسلامی میداننددرحالیکه خودشان درپایان ترین نقطه کفری شان غرق هستند همه روزه شیعیان مشرک راازایران افغانستان پاکستان یمن فلسطین سوریه… فریب میدهند وبرعلیه ملت اهل تسنن ومسلمان دنیا بسیج میسازندوروانه میکند آنهاکافرنی بلکه کسانی انسان دوست راالگواصلی اش قرارداده شب وروزدربیهبودوضیعت مسلمانان سروجان قربان میکند اینهامسلمان نیستند بسیاریک سخن احمقانه که ازایماق جاهلیت یک شخص صورت میگیرد اما این سخن واضح است که هیچ وقتی کسیکه مسلمان هست نمیتواندمسلمان دیگری را کافر خطاب کند آنهای که این ملت مسلمان سعودی رانعوذبالله کافرخطاب میکند یعقیناکه خودشان کافرمشرک ونجس هستند واین آرزوی شان به گورستان ببردکه اهل تسنن خصوصا حنیفی شافعی مالکی حنبلی راازهم جداکندبرایشان توصیه میشودکه دست ازچنین کارهای بیهوده وبیجابرداندوگرنه این کارشان سبب خواهدشدکه تخمه شیعه راازروی زمین برچینیم
    زنده بادملت اهل تسنن جهان زندهبادملت شریف عریستان سعودی
    مرگ به ایران وهم پیمانانش مرگ باد به او شخص جاهل که چنین توطئه هارادرباره اهل تسنندرراه نیندازد لعنت خداوندبرمشرکین ان شاءالله دشمنان اسلام شکست خورده خجالت است

  5. سلام
    اول از همه عید قربان، عید سربلند بیرون آمدن از امتحان عبودیت را بتمام مسلمانان جهان أعم از شیعه و سنی تبریک عرض می کنم
    وهابیت با سرمایه زیادی که از نفت پیدا می کند آنها را خرج تفرقه بین مسلمین جهان می کند
    آگاه باشیم که ما (شیعه و سنی) برادریم هردو به یک خدا یک کعبه یک قبله یک قرآن داریم وحضرت محمد(ص) را بعنوان خاتم الأنبیاء قبول داریم وهیچگاه فریب منافقین را نخوریم

  6. اگر ما مشکلات خود راخود حل کنیم وبه دنبال امریکا روسیه نباشیم و جهت تامین منافع دیگر سود جویان کارنکنیم ومطابق گفته خداوند یک دیگر را برادر بدانم ابن اختلافات ذات البینی را میتوانیم حل کنیم .وازریختن اب دراسیاب دشمن نیز جلوگیری مبشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *