تلاش دوباره امریکا برای صلح افغانستان

Susan-Riceگفتگوهای صلح افغانستان بعد از نشر خبر مرگ ملامحمد عمر به حالت تعلیق درآمد و بعد از آن نیز انجام حملات گسترده انتحاری و انفجاری در چند نقطه از پایتخت افغانستان، دلیلی بود بر توقف این گفتگوها از سوی مقام های افغانستان.

به گزارش خبرگزاری خاوریمانه،بعد از این حملات بود که رئیس جمهور غنی خواستار روشن شدن موقف پاکستان از حمایت اش از مخالفان مسلح شد.

از سوی دیگر، ایجاد اختلاف بین طالبان برای تعیین رهبری بعد از ملامحمد عمر، از جمله دیگر دلایل توقف گفتگوهای صلح افغانستان بود.

اما همزمان با این موضوع ها، مشاور امنیت ملی امریکا، امروز (یکشنبه) در دیدار با نخست وزیر پاکستان درباره صلح در افغانستان به رایزنی پرداخت.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی امریکا در این ملاقات، مسائل مهم منطقه‌ای از جمله صلح در افغانستان را به بحث گرفت.

در این رابطه، فاروق بشر، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که چندی پیش اسلام آباد گفته بود که برای آوردن صلح در افغانستان تا شش ماه آینده فعالیت کرده و بعد از این مدت، صلح نسبی در افغانستان را تامین خواهد کرد.

به گفته وی، بعد از گذشت این مدت، بازهم مشخص شد که پاکستان بر آنچه که می گوید، نه هیچ جنبه عملی به خرج نمی دهد و نه هیچ اقدامی برای عملی شدن آن انجام می دهد.

بشر اظهار داشت که حوادث اخیر در کابل نشان داد که این حملات توسط افراد عادی صورت نگرفته و کار یک دولت خواهد بود که افغانستان هم موقف خود را روشن کرده و پاکستان را در آن حملات دخیل دانست.

به باور وی، زمانی که پاکستان نتوانست هدف صلح در افغانستان را برآورده سازد، امریکا نیز به عنوان بزرگترین کمک کننده پاکستان، این کشور را تحت فشار قرار داده و در ابتدا کمک های مالی خود به این کشور تحت نام «صلح» را متوقف ساخت.

این آگاه امور سیاسی اظهار داشت که با توجه به اتفاقات رخ داده، امریکا متوجه شد که از کمک های مالی این کشور به سود انجام اعمال تروریستی بر علیه خودشان استفاده می شود که این امر واکنش آنها را به دنبال داشت.

اما وی به سفر مشاور امنیت ملی امریکا به اسلام آباد اشاره کرده و گفت که این سفر نشان میدهد که امریکا به این نتیجه رسیده که تنها فشار اقتصادی جوابگوی این امر نبوده و باید فشار سیاسی نیز بر پاکستان وارد شود.

به باور منبع، این سفر می تواند برای وادار ساختن پاکستان برای صلح افغانستان مفید است؛ زیرا پاکستان را وادار می سازد که برای آوردن صلح در افغانستان نقش به سزا و مفیدی ایفا کند.

با این حال، بشر پاکستان را منبع اصلی تمویل، تربیت، تقویت، آموزش و تجهیز مخالفان مسلح افغانستان است و این امر برای همه روشن شده است که پاکستان در ناامنی های افغانستان دخیل است.

از سوی دیگر، ایجاد مشکلات و اختلافات بین طالبان، مانعی شده برای عدم تطبیق و آمدن صلح در افغانستان که نقش پاکستان در حل این مشکلات بین طالبان، برجسته دانسته می شود.

فاروق بشر در این رابطه معتقد است که پاکستان به دلیل تسلط بالای طالبان می تواند نقش عمده ای در حل مشکلات آنها خواهد داشت؛ زیرا همه عناصر طالبان محصول خود پاکستان هستند و با فشار بالای آنها، می تواند طالبان را متقاعد به حضور در میز مذاکره صلح نماید.

بر پایه اظهارات منبع، پاکستان اگر بالای طالبان فشار بیاورد؛ آنها مجبور می شوند که به افغانستان بیایند و در اینجا هم با آنها برخورد می شود و طالبان مجبور می شوند که به صلح روی بیاورند.

اما وی باورمند است که اگر پاکستان به گفته هایش عمل کند، مشکل افغانستان حل می شود؛ اما در غیر آن، افغانستان همچنان با مشکلات دست به گریبان خواهد بود.

گفتنی است که دیدار مشاور امنیت ملی امریکا با نخست وزیر پاکستان در حالی انجام می‌شود که با افزایش درگیری‌های مرزی بین کابل و اسلام‌آباد روابط دو کشور به چالش کشیده شده است.

Author

About Author