تفاهم نامه انکشاف مرحله دوم پروژه بند کجکی به امضا رسید

13416938_1006852089391033_1214966661648224306_oتفاهم نامه انکشاف مرحله دوم پروژه بند برق کجکی ولایت هلمند توسط علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و سلیمان سیلیو رئیس عمومی کمپنی ۷۷ ترکی- امریکایی به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تفاهم نامه انکشاف مرحله دوم پروژه بند برق کجکی امروز سه شنبه در حضور رئیس جمهورغنی در ارگ به امضا رسید.

در این مراسم نمایندگان مردم ولایت هلمند در شورای ملی و شماری از وزرای سکتور اقتصادی نیز حضور داشتند.

انجنیر امان الله غالب معین وزارت انرژی و آب طی سخنانی گفت این وزارت طرح کمپنی ترکی را به منظور اعمار بند کجکی به شورای عالی اقتصاد ارایه کرد که مورد تایید آن شورا قرار گرفت.

انجنیر امان الله غالب گفت که در مرحله اول پروژه ساختمان بند کجکی به تعداد دو توربین هر یک به ظرفیت ۱۶،۵ کیلو وات و یک توربین که اخیراْ به ظرفیت ۱۸ میگاوات تحت کار بوده، بزودی به بهره برداری سپرده می شود که ظرفیت مجموعی آن تا ماه سپتامبر به ۵۱،۵ میگاوات می رسد.

وی افزود: با تکمیل مرحله دوم بند کجکی با نصب چهار توربین هر یک به ظرفیت ۲۵ میگاوات که جمله ۱۰۰ میگاوات برق تولید می گردد، تولید مجموعی بند کجکی بعد از تطبیق این پروژه به ۱۵۱،۵ میگاوات خواهد رسید.

همچنین داکتر همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربنایی گفت که امروز ما شاهد امضای تفاهمنامه فاز دوم بند کجکی هستیم، با تکمیل فاز اول کجکی به ظرفیت ۵۱ میگاوات برق برای هلمند و قندهار تولید خواهد کرد و فاز دوم کجکی ۱۰۰ میگاوات برق را تولید می کند.

وی گفت که این دو فاز و پروژه برق آفتابی تمام نیازمندی های برق ولایات هلمند و قندهار را برآورده خواهد ساخت.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب می گوید با تصویب قانون خدمات انرژی از سوی کابینه و تایید آن توسط شورای ملی، زمینه و بستر لازم برای سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در عرصه انرژی فراهم شده است.

وی افزود که این قانون بستر حقوقی را فراهم می کند و عزم حکومت وحدت ملی نیز بستر کامل را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است و مصداق آن برنامه امروزی می باشد.

همچنین سلیمان سیلیو رئیس عمومی کمپنی ۷۷ ترکی- امریکایی در این مراسم گفت: شرکت ما در ولایات مختلف مصروف فعالیت های ساختمانی است و این پروژه برای انکشاف اقتصادی و اجتماعی افغانستان بسیار مفید است و شرایط زندگی مردم منطقه را بهتر خواهد ساخت و دریچه های بیشتر سرمایه گذاری را در افغانستان باز خواهد نمود.

وی وعده سپرد که شرکت مذکور آینده بهتری را برای افغانستان ترسیم خواهد کرد.

گفتنی است که کار ساختمانی مرحله دوم پروژه بند کجکی در مدت سه سال تکمیل خواهد شد و همچنین کمپنی ۷۷ آمادگی خود را برای سرمایه گذاری به مبلغ ۱۷۰ میلیون دالر در این پروژه اعلام نموده است.

Author

About Author