بیجاشدن شماری از باشنده‌گان کنر به دلیل راکت‌پراکنی پاکستان

تعدادی از باشنده‌گان ولایت کنر در شمال‌شرق کشور به دلیل افزایش ناامنی برخاسته از راکت‌پراکنی‌های پاکستان، منازل خود را ترک کرده‌اند.

این باشندگان که از ولسوالی‌های مرزی سرکانو، خاص کنر و دانگام می‌باشند، می‌گویند؛ از چند سال به این‌سو ناامنی‌ها و شلیک راکت از سوی نظامیان پاکستان افزایش یافته و آنها را مجبور ساخته است که خانه‌هایشان را ترک کرده و به ساحات نسبتاً امن نقل‌مکان کنند.

به گفته این باشنده‌گان، تا حال اقدام مناسب و کارا از سوی مقام‌های دولتی و محلی در رابطه به حل مشکل آنها روی دست گرفته نشده است.

فضل رازق یک‌تن از باشنده‌گان ولسوالی سرکانو که به دلیل ناامنی به شهر اسعدآباد آمده است به خاورمیانه گفت :«چند سال می‌شود که از طرف پاکستان به ولسوالی ما (سرکانو) فیرهای راکتی صورت می‌گیرد.»

به گفته وی، به دلیل همین فیرهای راکتی پاکستان، مجبور شده‌اند که منازل خود را ترک کرده در مناطق امن زیر خیمه زنده‌گی کند.

رزاق افزود :«در قریه به مشکلات زیاد روبرو بودیم، شب و روز، وقت و ناوخت؛ حتی ساعت دو شب فیرهای راکتی صورت می‌گرفت که کودکان و فامیل‌ها مشکلات زیاد داشتند.

مطیع‌الله یک‌تن از باشنده‌گان ولسوالی سرکانو نیز می‌گوید :«هیچ‌کس از ترس فیرهای راکتی، کارهای زراعتی و دیگر کارهایش را به خوبی انجام داده نمی‌تواند. یگان وقت این راکت‌ها به مردم و مواشی برخورد می‌کرد.»

وی از مقام‌های دولتی می‌خواهد تا این مشکل را به طور اساسی حل نماید؛ چون مردم ولسوالی‌های سرحدی کنر؛ با مشکلات عمده‌ای روبرو هستند و زنده‌گی آرام خود را از دست داده‌اند.

این مرد تاکید کرد که تا حال کدام کمک مشخص نیز از سوی دولت برای آنها توزیع نشده و با مشکلات فراوان موفق شده است تا یک خیمه را برای خود و فامیل خود تهیه کند.

به گفته وی، کودکان از وضعیت موجود در ولسوالی‌های مرزی کنر به شدت متاثر شده و زنده‌گی آنها تحت تاثیر ناامنی قرار گرفته است.

شمار دیگری از باشنده‌گان ولسوالی‌های مرزی کنر با مشکلات مشابه روبرو هستند و از دولت میخواهند تا به این مشکلات‌شان رسیده‌گی شود.

در عین حال عبدالغنی مصمم، سخنگوی والی کنر به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«در این اواخر بر ولسوالی‌های مرزی سرکانو، خاص کنر و دانگام به شکل وقفه‌ای، فیرهای راکتی از طرف پاکستان صورت گرفته که در نتیجه، به مردم آسیب جانی و مالی رسیده است.»

به گفته وی بر اساس تحقیقات آنها، در طول دو ماه اخیر، ۴ تن از باشنده‌گان ولسوالی‌های مرزی کنر به دلیل راکت‌پراکنی پاکستان جان باخته و شماری نیز زخمی شده‌اند.

مصمم اظهار داشت که راکت‌پراکنی‌های اخیر پاکستان باعث شده تا در حدود ۲۰۰ فامیل بی‌جا شده و منازل خود را ترک کرده‌اند.

سخنگوی والی کنر افزود که اداره محلی این ولایت همیشه تلاش داشته تا صدای مردم را به مقام‌های مرکزی برساند و با توجه به اینکه چندین بار سفیر پاکستان احضار شده؛ اما نتیجه دلخواه و قناعت‌بخش نداشته؛ چون راکت‌پراکنی پاکستان متوقف نشده است.

گفتنی است که از چندسال به این‌سو به طور وقفه‌ای از خاک پاکستان فیرهای راکتی به ولسوالی‌های مرزی ننگرهار و کنر صورت می‌گیرد که چندی پیش مردم کنر مظاهره کرده و گفته بودند که در صورت عدم توجه دولت، آنها خودشان از خود دفاع خواهند کرد.

هرچند نگرانی دولت کابل از راکت‌پراکنی‌های پاکستان به مناطق مرزی بارها ابراز شده و حتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مطرح شد؛ اما اسلام‌آباد به هیچ‌کدام از این موارد تا حال توجهی نکرده است.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *