بلند بودن مهریه دختران؛ عامل اصلی خشونت ها در جوزجان

فعالین حقوق زن در ولایت جوزجان می گویند، یکی از علت های بلند رفتن میزان خشونت های خانواده گی و خود کشی زنان بلند بودن مهریه دختران است.

ریس امور زنان ولایت جوزجان در یک گفت و گوی ویژه به خبرگزاری خاورمیانه گفت، ضعف اقتصادی و نبود زمینه کاری درین ولایت مشکل ساز شده و از جانب دیگر بلند بودن مهریه دختران و مصارف گزاف عروسی ها در روستاهای این ولایت اکثراً باعث رویدادهای خشنی شده است.

نجیبه قریشی ریس امور زنان جوزجان گفت، رقابت های ناسالم میان خانواده ها و پایان بودن سطح آگاهی مردمان روستایی باعث شده است که مهریه دختران شان را بلند ببرند و همچنان بخاطر هم چشمی با دیگران مصارف کمرشکنی را در عروسی ها از خانواده های داماد می گیرند.

به گفته وی، خانواده دختر یک ملیون افغانی و یا هم بیشتر از آن را بالای خانواده داماد می گذارند و این روند باعث می شود که دختران سالهای زیادی بنابر پیدا نکردن این مقدار پول از جانب داماد، در خانه پدر بمانند.

بانو قریشی می گوید، اکثر قضایای خشونت های خانواده گی، فرار از منزل و خودکشی دختران برخواسته از همین موضوع است که تا کنون راه حل مناسبی درین قسمت دریافت نشده است.

در عین حال آگاهان حقوق زن نیز ازین ناحیه ابراز نگرانی می کنند و می گویند ادامه این روند می تواند چالش های زیادی را به بار بیاورد.

فاطمه نیک رسولی یکی از فعالان حقوق زن در ولایت جوزجان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، خانواده های زیادی را سراغ دارند که نسبت بلند گذاشتن مهریه دختران شان و یا هم خواستن مصارف گزاف عروسی منجر به اختلافات میان دو خانواده گردیده و حتی به دشمنی انجامیده است.

بانو رسولی می گوید، برنامه های را به هدف پایان بخشیدن به این معضله و آگاهی دهی خانواده ها در شهر شبرغان راه اندازی کرده اند؛ اما با آنهم بیشترین این قضایا در روستاهای دور دست اتفاق می افتد.

وی درین قبال تاثیر گذارترین راه کار را تبلیغ و آگاهی دهی علمای دینی می داند و از آنان می خواهد که درین زمینه از دیدگاه دین مبین اسلام برای خانواده ها روشنی بیاندازند.

بر اساس معلومات مسؤلان ریاست امور زنان ولایت جوزجان در سال روان خورشیدی ۱۳۸ قضیه مربوط زنان درین اداره به ثبت رسیده که از جمله ۱۲ مورد آن قتل زنان و دختران و ۵ مورد آن خودکشی دختران بوده است.

با آنکه گفته می شود ولایت جوزجان از نگاه تساوی جندر در جایگاه خوبی قرار دارد؛ اما با آنهم آگاهان حقوق زن تصمیم گیری یک جانبه خانواده ها را در سرنوشت دختران شان یک مشکل بزرگ می خوانند که از گذشته دور بدینسو در اجتماعی این ولایت ریشه داشته و هنوز نیز ادامه دارد.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *