بغلان؛ از سالروز استقلال افغانستان بدون حضور زنان تجلیل شد

شهروندان ولایت بغلان به هدف تجلیل از ۲۸ اسد، نودوهشتمین سالروز استقلال افغانستان در شهر پلخمری گردهم آمده، با رقص، پایکوبی و راه‌اندازی نمایش‌های ورزشی از این روز تجلیل نمودند.

آنان‌که پس از چند سال از این روز تجلیل کرده‌اند، با ابراز خرسندی، وخامت اوضاع امنیتی را یکی از علت‌های اصلی گرامی داشت نشدن از این روز ملی در سال‌های گذشته خواندند.

در این محفل که مقام‌های دولتی ولایت بغلان نیز حضور یافته بودند، نمایش‌های ورزشی، اتن و مسابقه فوتبال را به همراه داشت.

اشتراک کننده‌گان این محفل با خرسندی از اینکه توانستند امسال با وضعیت امنیتی نسبتاً خوب گردهم آمده و از این روز ملی تجلیل نمایند در صحبت‌های شان به خبرگزاری خاورمیانه، خواستار تأمین امنیت و برچیده شدن دامنه افراطیت در کشور شدند.

محمدعثمان شیرزی معاون آمریت ورزشی ولایت بغلان و هماهنگ‌کننده این برنامه گفت، تجلیل از ۲۸ اسد می‌تواند افتخارات گذشته مردمان کشور را در اذهان عامه زنده ساخته و اقوام ساکن در کشور را به وحدت و هم‌پارچه‌گی تشویق نماید.

وی گفت، در این محفل از اقوام مختلف ساکن در بغلان اشتراک کردند و همه‌گان خواستار تأمین صلح و برچیده شدن دامنه نا امنی در کشور هستند.

در عین حال عبدالحی نعمتی، والی بغلان نیز در سخنرانی‌اش، از مردم خواست که به تفرقه‌افگنی بیگانه‌گان نه گفته با احساس وطن‌دوستی و میهنی با هم متحد شوند.

از سوی هم جنرال اکرام الدین سریع، فرمانده پولیس بغلان، ضمن اینکه وضعیت امنیتی این ولایت را نسبت به ماه‌های گذشته بهتر توصیف نموده، وعده سپرد که در روزهای نزدیک عملیات پاکسازی در بخش‌های نا آرام این ولایت، بویژه ساحات دندغوری و دندشهاب الدین شهر پلخمری آغاز می‌گردد.

با اینکه این محفل از شکوه‌مندی خوبی برخوردار بود و حضور گسترده‌ مردم و جمع و جوش آن تا لحظات پایانی بیانگر علاقه‌مندی مردم به این چنین برنامه‌ها بود؛ اما عدم حضور زنان در این برنامه به وضوح قابل مشاهده بود.

بغلان به عنوان ولایتی که کماکان زنان در فعالیت‌های مدنی در آن حضور دارند و عملاً ریاست‌های امور زنان و اطلاعات و فرهنگ آن از سوی دو بانو رهبری می‌شود؛ اما نبود زنان در این برنامه خلای بزرگی را به میان آورده و فضای تجلیل از این روز ملی را بگونه کلی مردانه ساخته بود.

به گفته برگزار کننده‌گان برنامه، آنان برای همه‌گان فراخوان داده‌اند که حضور بیابند؛ اما شاید دلهره و ترس باعث عدم حضور زنان شده باشد.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *