بالا بردن مبادلات تجاری ایران با پاکستان تا مرز ۵ میلیارد دالر

روحانی پاکستانحسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک اقتصادی تاجران ایران و پاکستان در اسلام آباد گفته است که مبادلات تجاری کشورش با پاکستان به ۵ میلیارد دالر افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیتانه، آقای روحانی در این نشست مشترک اقتصادی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه تأمین امنیت انرژی پاکستان را برعهده می‌گیرد طی چند سال آینده، حجم مبادلات تجاری با پاکستان را از یک میلیارد، به ۵ میلیارد دالر افزایش دهد.

آقای روحانی با جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در یک سفر دو روزه عازم پاکستان شد و امروز با سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی دیدار کرد و هر دو بر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه تأکید کردند.

گفتنی است که دیروز شش سند همکاری میان تهران و اسلام آباد در زمینه‌های تجاری، دیپلماتیک و پزشکی امضا شد.

 حسن روحانی، امروز شنبه (۷ حمل) در نشست مشترک اقتصادی تاجران ایران و پاکستان با حضور نخست‌وزیر و مقاماتی از کابینه‌ی پاکستان در اسلام‌آباد گفت که ایران تأمین امنیت انرژی پاکستان را برعهده می‌گیرد و به مردم پاکستان اطمینان داد که تهران به‌عنوان یک شریک راهبردی، همواره در زمینه‌ی نفت، گاز و برق از همه‌ی توان خود برای تأمین خواست آنان، به‌کار خواهد بست.

رئیس‌جمهور ایران همچنین اعلام کرد ایران آماده است که طی چند سال آینده، حجم مبادلات تجاری با پاکستان را از یک میلیارد دالر، به ۵ میلیارد دالر افزایش دهد.

روحانی با اشاره به اهمیت ویژه‌ی روابط با همسایگان برای ایران گفت: شرایط منطقه‌ای اقتضا می‌کند که روابط اقتصادی تهران – اسلام‌آباد بیش از پیش گسترش و توسعه یابد و در این زمینه باید بخش‌های خصوصی را برای سرمایه‌گذاری، انتقال سرمایه و دانش و فن‌آوری و بخش‌های دفاعی و امنیتی را نیز برای امنیت بیشتر مرزهای مشترک و منطقه تشویق کنیم.

حسن روحانی دیروز پس از ورود به اسلام‌آباد، مورد استقبال نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان قرار گرفت.

پس از انجام مذاکرات خصوصی میان رئیس دولت ایران و پاکستان، شش سند همکاری میان تهران و اسلام آباد در زمینه‌های تجاری، دیپلماتیک و پزشکی امضا شد که از میان آنها می‌توان به برنامه‌ی استراتژیک ۵ ساله‌ی تجاری اشاره کرد.

پس از مراسم امضای اسناد همکاری، روحانی در صحبت‌های خود با تأکید بر مبارزه با گروه‌های افراطی و تروریستی که امنیت مرزهای مشترک دو کشور را تهدید می‌کنند، گفت: «بدون تردید، امنیت پاکستان، امنیت ما است و امنیت ایران، امنیت پاکستان؛ و مخصوصاً برای امنیت مرزهای شرقی ایران و مرزهای غربی پاکستان باید بیش از گذشته تلاش کنیم.»

در این سفر، شش وزیر کابینه، رئیس کل بانک مرکزی ایران، علی اوسط هاشمی، والی سیستان و بلوچستان و حدود ۶۰ نفر از تجار و بازرگانان ایرانی، همراه آقای روحانی هستند.

 

Author

About Author