انتقادها از فرستاده نشدن پرونده‌های حملات تروریستی به دادگاه بغلان

رییس دادگاه بغلان از فرستاده نشدن پرونده‌های ترور افراد و عاملان حمله‌های تروریستی دراین ولایت انتقاد می‌کند و می‌گوید، تاکنون با وجود رویدادهای متعدد هیچ پرونده‌ای را از سوی ارگانهای کشفی درین مورد دریافت نکرده‌اند.

محمدحسن صدیقی رییس دادگاه استیناف بغلان می‌گوید، ارگانهای کشفی از سال ۱۳۹۶ بدین‌سو پرونده عاملان حملات تروریستی را غرض بررسی و به کیفر رسانیدن آنان به این نهاد نفرستاده اند.

رییس دادگاه بغلان که در برنامه‌ای تحت نام “تحقیق ملی” حمایت از قربانیان تروریزم و مخاصمات مسلحانه از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به اشتراک مسؤلان محلی دراین ولایت راه اندازی گردیده بود ، این موضوع را بیان داشت.

صدیقی می گوید، ارایه آمار قربانیان، شناسایی عاملان ترور و حملات تروریستی وظیفه ارگانهای کشفی است و باید درین زمینه تلاش‌های جدی صورت بگیرد.

در عین حال جلال الدین باقی زاده معاون ملکی فرماندهی پولیس بغلان می‌گوید، از شروع سال ۱۳۹۶ تا کنون ۲۳ تن در پیوند به انجام حملات تروریستی بازداشت شده و پرونده‌های آنان پس از تکمیل شدن به سارنوالی این ولایت فرستاده شده است.

بر اساس معلومات وی، از آغاز سال روان خورشیدی تا اکنون ۲۳۲ حمله تروریستی بر بالای پوسته‌های امنیتی و شاهراه‌های بغلان انجام شده که این حملات از نیروهای امنیتی ۶۹ کشته و ۲۰۴ زخمی و از افراد ملکی ۲۷ کشته و ۴۲ زخمی به‌جا گذاشته است.

همچنان وی علاوه کرد در جریان درگیری‌ها از سوی نیروهای امنیتی ۲۰۹ نفر از مخالفین مسلح دولت کشته و ۲۵۳ تن دیگرشان جراحت برداشته اند.

از سویی هم ریاست سارنوالی مبارزه علیه جرایم امنیت داخلی و خارجی می‌گوید، پروندۀ  ترور شماری از قربانیان این ولایت را تحت بررسی قرار داده اند و مسؤلانی را که در وظایف‌شان غفلت کرده‌اند به ارگانهای مربوطه سپرده اند.

این درحالیست که در دو سال پسین شماری از چهره‌های مطرح و با نفوذ این ولایت در رویدادهای جداگانه تروریستی کشته  شده‌اند که از جمله می‌توان به ترور رییس سارنوالی نظامی، عبدالجبار اسلامی ولسوال برکه، محمدصفا ثنایی رییس خدمات سکتوری مقام ولایت، علم جان مجاهد وکیل شورای ولایتی و اسدالله کهزاد عضو کمیته اجرایی حزب کنگره و شماری  دیگر از افراد عادی جامعه نام برد.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *