اقتصاد کشاورزی بغلان آسیب‌پذیر از جنگ

در سال‌های پسین که مخالفان مسلح دولت در بخش‌هایی از ولایت بغلان سنگر گرفته و با نیروهای امنیتی درگیری نبرد استند؛ بیشتر این ساحات نقاط حاصل‌خیز این ولایت بشمار می‌رود و جنگ‌ها باعث گردیده تا کشاورزان نتوانند زمین‌های‌شان را بخوبی کشت کنند و از آن محصول بدست بیاورند.

ادامه این روند و همچنان شدت تنش‌ها بر پیکر اقتصادی کشاورزان بغلان ضربات کوبنده‌ای وارد کرده و خانواده‌های زیادی پس از بیجا شدن از خانه‌های‌شان در حالت بد اقتصادی بسر می‌برند.

اسدالله شهباز، رئیس شورای ولایتی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که بغلان بعنوان ولایت زراعتی؛ در سال‌های پسین با افزایش رقم مخالفان و شدت گرفتن درگیری‌ها، میزان فرآورده‌های زراعتی آن کاسته شده و کشاورزان کمتر به کار و بارشان رسیده‌گی می‌توانند.

وی می‌گوید، ضررهای برخاسته از جنگ‌ها بیشترین ضربه را بر پیکر اقتصادی کشاورزان وارد کره است.

شهباز از نهادهای امدادرسان و حکومت افغانستان می‌خواهد به هدف دست‌گیری خانواده‌های آسیب‌دیده با آنان همکاری نمایند.

ولایت بغلان در شمال‌شرق افغانستان به مساحت  ۲۱,۱۱۲ کیلومتر مربع، از ولایت‌های زراعتی افغانستان است که در آن برنج، گندم، جو، جواری، نخود، زغیر، کنجد … زرع می‌شود و اقتصاد اکثر باشنده‌گان آن از همین طریق تأمین می‌شود.

زمین‌های زراعتی این ولایت بدو بخش تقسیم شده است: للمی و آبی.

زمین‌های آبی آن که عموماً حاصل دو فصلی می‌دهند و بیشتر آن در ولسوالی‌های نا آرام بغلان مرکزی، دهنه غوری و ساحات دندغوری و دند شهاب‌الدین در حومه شهر پلخمری موقعیت دارد.

ادامه نا آرامی‌ها باعث شده است که شمار زیادی از کشاورزان جوان که بعنوان قوه انسانی در رشد و تولید زراعت سهم مستقیم دارند؛ به کشورهای بیرونی فرار نمایند.

در عین حال عبدالحی نعمتی والی بغلان نیز می‌گوید، بیجا شده‌های داخلی  نیازمند کمک استند.

والی بغلان همچنان از نهادهای امدادرسان و ادارات دولتی در مرکز کشور خواست که آسیب دیده‌های جنگ را همکاری کنند تا نیازمندی آنان به مواد خوراکی برطرف شود.

این در حالیست که برای ۴۰۰ خانواده بیجا شده و آسیب‌دیده از جنگ قریه‌های بالادوری شهر پلخمری از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات کمک‌های غیر غذایی توزیع گردید.

انجنیر اول خان احمدزی، رئیس احیا و انکشاف دهات بغلان گفت، این بسته‌ها شامل ۱۵ قلم ضروریات اولیه خانواده‌ها است که پس از سروی از سوی هیئت مختلط ادارات دولتی و شناسایی خانواده‌های نیازمند توزیع می‌گردد.

همچنان افرادی که غرض دریافت کمک از قریه‌جات نا آرام حومه‌های شهر پلخمری گردهم آمده‌اند می‌گویند، نسبت تنش‌ها حاصلات زراعتی آنان کاهش یافته و نتوانسته‌اند از زمین‌های‌شان مانند سالیان پیش محصول بدست بیاورند.

آنان نیز خواستار پایان یافتن جنگ استند و این کمک‌ها را بسنده نمی‌دانند.

در حال حاضر فصل جمع‌آوری حاصلات زراعتی رو به پایان است و کشاورزان ساحاتی که در آن اکثراً نبردها ادامه دارد از حکومت می‌خواهند که بمنظور بهتر شدن وضع اقتصادی آنان آرامش را در محلات‌شان فراهم سازد.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگاز زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *