افغانستان مسیر اتصال ایران به تاجیکستان، قرغیزستان و چین

وزیر مالیه کشور در خصوص نتایج گفتگوی مشترک با ایران در چهارچوب کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور گفت که اتصال ایران از طریق افغانستان به تاجیکستان، قرغیزستان و چین در راستای احداث قطعه سوم خواف بررسی شد.

n3321903-5315364

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اکلیل حکیمی شام دیروز در اختتامیه پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های افغانستان و ایران اظهار داشت که در این اجلاس بین هیئت های دوجانبه مذاکراتی انجام شد که در چهار بخش تقسیم شده بود.

حکیمی اظهار داشت که در موضوع های اقتصادی و تجارتی پیشرفت های قابل ملاحظه ای انجام شد.

وی افزود که یک هیئت از گمرکات افغانستان از چابهار دیدن کرد و در سه نقطه مرزی ملاقات مشترک انجام شد و دستاوردهای خوبی به دست آمد که جزء تفاهم نامه است و اینکه برای ایجاد تسهیلات دیگر در قسمت تجارت بین دو کشور پیشرفت هایی حاصل شده است.

حکیمی ادامه داد که در آینده نزدیک در راستای اقدام های عملی گفتگوهای این اجلاس، گام هایی برداشته خواهد شد. در قسمت موضوعات انرژی و محیط زیستی هم پیشرفت های قابل ملاحظه صورت گرفت و اینکه در آینده از طریق امکانات مشترک به نفع مردم دو کشور استفاده شود؛ به ویژه در بخش انرژی، گاز، سوخت و مواد نفتی.

وزیر مالیه تصریح کرد که در بحث حمل و نقل و ترانزیت هم پیشرفت صورت گرفته که بر اساس آن از طریق جاده حلقوی افغانستان، پروژه ای به طول حدود سه هزار و ۳۶۰ کیلومتر که ۱۶ ولایت را به هم وصل می کند و از طریق خطوط هوایی که نه تنها در بین پایتخت های دو کشور پروازهای منظم است بلکه در خصوص دسترسی تجار به سایت های تجاری هم گفتگوهایی شد.

منبع ادامه داد که در موضوع خط آهن قطعه سوم خواف از طرف ایران که قبلا جزو تعهدات موجود بود؛ بحث هایی صورت گرفت که چگونه اقدام های عملی در آینده انجام شود که ایران از طریق افغانستان، با تاجیکستان، قرغیزستان و چین وصل شود.

وزیر مالیه از نشست کمیسیون های مشخص در روز جمعه (۲۲اسد) خبر داده و گفت که نتیجه گیری این است که کمیسیون های مشترک هر دو طرف اقدام های خیرخواهانه به سود هر دو کشور انجام دهند.

n3321903-5315374

در عین حال، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر داخله ایران نیز در نشست پایانی پنجمین اجلاس مشترک افغانستان و ایران اظهار داشت که توافق نامه جامع بین دو کشور بزودی امضا می شود.

وی با بیان اینکه جلسه بسیار خوبی را در این دو روز با کمیسیون مشترک افغانستان داشته است، یادآوری کرد که محورهای اصلی و مهم این نشست، در سفر رئیس جمهوری افغانستان در سال گذشته به ایران تعیین شده بود.

رحمانی فضلی افزود که رابطه افغانستان با ایران یک رابطه استراتیژیک است، دو کشور همسایه با سوابق تاریخی و فرهنگی طولانی، باید در این مقطع، گام های بلند در همکاری ها بردارند.

سفر وزیر مالیه به ایران در حالی صورت می گیرد که دو هفته پیش والیان مرزی هرات، فراه و نیمروز و هفته گذشته مشاور امنیت ملی افغانستان به ایران سفر کرده و با مقام های این کشور دیدار کرده بودند.

Author

About Author