افزایش میزان صادارت برق و نفت ترکمنستان به افغانستان

11911871_493791984115317_160395686_nتفاهم نامه های مختلف در بخش های اقتصادی، سیاسی، ورزشی و بازرگانی بین دو کشور افغانستان و ترکمنستان در بخش های گوناگون به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قربان قلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان امروز (پنجشنبه) در راس یک هیئت بلندرتبه به کابل آمد.

هدف از این سفر، امضای تفاهم نامه های همکاری مختلف در بخش های گوناگون از جمله، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و بازگانی عنوان شده بود.

به همین منظور، ظهر امروز نشست خبری روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد که در حاشیه آن، تفاهم نامه های همکاری به امضا رسید.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانسان در این نشست اظهار داشت که ترکمنستان به عنوان یک کشور «بی طرف» می تواند در بخش های گوناگون با افغانستان همکار باشد.

به گفته وی، ترکمنستان در بخش برق وعده داده است که صادراتش به افغانستان را تا ۵ برابر افزایش دهد که از این برق، تمام ولایت های کشور مستفید می شوند.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد که از این برق برای حل مشکلات تولید کننده گان و صنعت کاران داخلی نیز مستفیده می شوند تا کمبود برق این بخش مهم اقتصادی کشور مرفوع شود.

رئیس جمهور همچنین اظهار داشت که در بخش قالین نیز، ترکمنستان وعده سپرده است تا همکاری همه جانبه با قالین افغانستان داشته باشد و در رشد آن کمک کند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور غنی در مورد تیل و گاز گفت که برای انتقال تیل و گاز ترکمنستان به افغانستان در یک چهارچوب اولیه به نتیجه رسیدیم تا بر اساس آن پایپ لاین ترکمنستان به زودی به آقینه بیاید.

در عین حال، وی از انتظار مردم برای اجرای خط آهن ترکمنستان به افغانستان یاد کرده و افزود که موافقه سه جانبه افغانستان ـ ترکمنستان و تاجیکستان از پلان گذاری به مرحله اجرا رسیده و از آقینه به شیرخان بندر متصل می شود و از سوی دیگر خط آهن ترکمنستان به هرات نیز ادامه خواهد یافت.

منبع ایجاد خط آهن را برای زراعت و تجارت افغانستان مفید دانسته و اظهار داشت که این کار در ابتدای سال آینده میلادی از سوی ترکمنستان آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین افزود که هرات به عنوان ولایتی خواهد شد که از طریق خط آهن به صورت عملی با دو کشور ایران و ترکمنستان متصل می شود مرز تورغندی نیز بعد از این به عنوان یک مرز فعال مطرح می شود.

رئیس جمهور غنی، همکاری دوجانبه با ترکمنستان را روز به روز در حال گسترش عنوان داشت و افزود که هر دو دولت گام های عملی برای پیشرفت و ترقی زنده گی مردمشان برخواهند داشت.

از سوی دیگر، قربان قلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان، مذاکرات با رئیس جمهور غنی را مفید و نتیجه بخش دانست.

وی اظهار داشت که ترکمنستان بر تعهداتش با افغانستان پایبند بوده و هدف اصلی ما ارتقای سطح معیشتی مردم دو ملت است.

محمدوف همچنین خاطرنشان ساخت که ترکمنستان به عنوان یک کشور بی طرف، در چهارچوب سازمان ملل و قوانین جهانی همکاری همه جانبه با افغانستان خواهد داشت و در این همکاری نیز پایبند است.

در عین حال، رئیس جمهور ترکمنستان در مورد همکاری های همه جانبه در مورد مبارزه با تروریزم، مواد مخدر و هراس افگنی اعلام آماده گی کرده و اظهار داشت که همکاری دو کشور در این راه از همیت بالایی برخوردار است.

وی حل اختلافات موجود در افغانستان را بر مبنای دیپلوماسی و حسن نیت طرفین مهم دانسته و اظهار داشت که از این راه می توان به نتیجه دلخواه در مورد صلح در افغانستان دست یافت.

گفتنی است که این سفر، اولین سفر قربان قلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان در دوره حکومت وحدت ملی به افغانستان بود.

قابل ذکر است که ترکمنستان به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان در زمینه گاز و نفت است که منابع سرشار از گاز و نفت در این کشور وجود دارد و نقش مهمی در پروژه های اقتصادی مهم از جمله، تاپی، شاهراه لاجورد و کاسا ۱۰۰۰ که افغانستان در این پروژه ها منافع زیادی را به دست می آورد، دارد.

Author

About Author