اعلام آمادگی فنلند برای مبارزه با تروریسم در افغانستان

تیمو سوئینی، وزیر امور خارجۀ فنلند در دیدار با «محمداشرف غنی» رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در کابل گفته است که کشور آماده مبارزه مشترک علیه تروریسم در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر امور خارجۀ فنلند در راس یک وارد کابل شده و عصر امروز دوشنبه با رئیس جمهورغنی در ارگ دیدار کرد.

وزیر خارجۀ فنلند گفت:”خرسندم که فنلند و افغانستان از سالیان متمادی باهم رابطۀ حسنه دارند و فنلند در راستای تحکیم روابط و گسترش همکاری‌ها با افغانستان متعهد می‌باشد”. او دستآوردهای حکومت افغانستان در کنفرانس‌های بروکسل و وارسا را به‌رئیس‌جمهور و مردم افغانستان تبریک گفت.

آقای تیمو سوئینی افزود که ما برای تقویت همکاری‌های امنیتی در چوکات مأموریت حمایت قاطع با افغانستان متعهد هستیم، و فنلند در کنفرانس وارسا به‌منظور تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی و نیز در کنفرانس بروکسل در بخش حمایت اقتصادی با افغانستان، اعلام همکاری نمود.

وی گفت: در بخش‌های توسعۀ اقتصادی، تعلیم و تربیه و برنامه‌های انکشافی، حکومت افغانستان را همکاری خواهیم کرد، و تعهدات همکاری‌های ما تا سال ۲۰۲۰ با این کشور پابرجاست.

وزیر خارجۀ فنلند خاطر نشان کرد که افغانستان در خط نخست نبرد با تروریسم قرار دارد و باید در راستای مبارزه با این پدیدۀ شوم همکاری‌های مشترک صورت گیرد. او افزود که کشورش آماده‌است تا افغانستان را در زمینۀ مبارزه مشترک با تروریسم همکاری نماید.

وی از تداوم همکاری‌های کشورش به‌رئیس‌جمهور غنی در عرصه‌های مختلف اطمینان داده، گفت که در بخش احیای جنگلات افغانستان در همکاری با حکومت این کشور، زمینه‌های همکاری را جستجو خواهد کرد.

همچنین رئیس‌جمهورغنی در این دیدار، فنلند را همکار خوب و دیرینۀ افغانستان دانسته در راستای گسترش روابط بیشتر میان دو کشور تأکید کرد.

او گفت که برای حل مشکلات مشترک باید راه‌های حل جستجو شود و مشکلات موجود به‌گونۀ مشترک و هماهنگ حل گردد.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی همچنان از کشور فنلند در بخش همکاری‌های امنیتی در چوکات مأموریت حمایت قاطع با افغانستان تشکر کرده افزود، جنگ در افغانستان داخلی نیست و این یک جنگ میان‌مدت و تهدید مشترک بوده، که برای ختم آن ضرورت به‌پلان و همکاری‌های میان‌مدت مشترک می‌باشد.

رئیس‌جمهور کشور گفت، حکومت افغانستان بالای آموزش‌های تخنیکی و حرفوی تمرکز دارد، تا از این طریق زمینه‌های خوب اشتغال به‌ویژه به قشر فقیر مهیا گردد، و در این زمینه خواستار همکاری کشور فنلند گردید.

رئیس‌جمهور با اشاره به‌اهمیت احیای جنگلات کشور گفت که می‌خواهیم جنگلات افغانستان را احیا نماییم، و در مرحلۀ نخست روی ده‌ هزار هکتار زمین در کابل کار خواهد شد. او تجارب کشور فنلند را دربخش احیای جنگلات بااهمیت دانست و تقاضا کرد که در این زمینه راه‌های همکاری جستجو گردد.

رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، یکبار دیگر از دولت ومردم فنلند بخاطر همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف با دولت و مردم افغانستان، تشکر کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *