از کردستان تا بلوچستان و از افغانستان تا کشمیر

همه پرسی در کردستان عراق آغاز شده و طبق آمارها اعلان شده کسانی که کردستان را می‌خواهد به حیث یک کشور مستقل باشد پیشتاز استند و اگر این اتفاق بیفتد شاهد تغییر در نقشۀ دنیا خواهیم بود و یک کشور مستقل دیگر در کره زمین به وجود میاید.

این آغاز کار است نه پایان؛ کردها در کشورهای خاورمیانه و ایران بیشتر وجود دارد و این کردها هم آرام نخواهند نشست و کم، کم اوضاع خاورمیانه تغییر می‌کند و خاورمیانه امکان دارد چهره جدید به خود بگیرد.

دامنه این آزادی‌خواهی تا شرق آسیا هم میاید  جغرافیای بلوچستان که میان سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان تقسیم شده است و یکی از جغرافیای میان این کشورها است که قانون حاکم نیست و حاکمان همه دروه‌ها با این اقلیت قومی برخورد تبعیض آمیز داشتند.

صوبه سرحد پاکستان و ولایت‌های مرزی افغانستان هم در دامنۀ این همه پرسی قرار خواهند گرفت و این همه پرسی امکان دارد حتی نقشه آسیا را عوض کند و یک یا چند کشور از بین برود و چند کشور دیگر بوجود بیاید.

کشمیر جغرافیای است که سالهاست هندوستان و پاکستان بالای این جغرافیا درگیر جنگ استند و بعید نیست که باشنده‌گان این جغرافیا هم در آینده‌های نزدیک یا دور خواهان همه پرسی شود و اگر دامنۀ همه پرسی تا شرق آسیا بیاید بدون شک کشمیر هم به حیث یک کشور عرض اندام خواهد کرد.

بلوچستان و کردستان مناطق نفت خیز استند و با این ترفند کشورهای قدرتمند می‌خواهند استراتیژی خود را در آسیا پیاده کنند و از نفت این کشورها هم استفاده کنند؛ البته که نفت بحث بزرگ شان نیست و شاید منطقه صوبه سرحد پاکستان و ولایت مرزی افغانستان را به مرکز اصلی تروریسم و افراطگرایی مبدل کنند.

کوچک شدن کشورهای بزرگ از قدرت و اقتدار شان در جامعه بین الملل می کاهد و این یک امر طبیعی است شوروی سابق با کشورهای آسیای‌میانه که تحت سلطه‌اش بودند قدرت بزرگ دنیا بود اما بعد از دست دادن کشورهای آسیای‌میانه دچار آشفته‌گی شد و این آشفته‌گی اقتصادی و سیاسی تا همین سالها هم باقی بود.

در جنگ‌های جهانی کشورهای اروپایی تجزیه شدند و این تجزیه را حال میدانند که تا چه حد به ضرر شان تمام شده است چون کشورهای قدرتمند کشورهای بزرگ دنیا استند و کشورهای کوچک تنها به حیث سیاهی لشکر در جامعه بین الملل شناخته می‌شوند.

در آسیا بزرگترین کشورها روسیه، چین، ایران ، هند و… استند، این کشورهای در جامعه بین الملل از اقتدار خاص برخوردار استند تا کشورهای که کوچک استند و حرف شان شنیده نمی‌شود.

مقولۀ داریم که می‌گویند: ماهی‌های کوچک را ماهی‌های بزرگ می‌خورند و این مقوله خیلی صدق می‌کند به کشورهای کوچک در کره زمین که بدون شک خوراک کشورهای بزرگ می‌شوند.

کوچک شدن کشورها در آسیا به نفع هیچ کشور آسیایی نیست بلکه به ضرر همه کشورها است. اگر به به عقب بر بگردیم و تاریخ را ورق بزنیم امپراطوری ها بزرگ در آسیا بود از امپراطوری هخامنشی‌ها‌، چینی‌ها، کوشانیان، ساسانیان و.. که در دروۀ باستان با بیشترین جغرافیا در جهان حضور داشتند تا امپراطوری مغلیان، تیموریان، سلجوقیان و… در سده میانه و امپراطوری ها بزرگ دیگر در تاریخ دنیا از جایگاه و پایگاه زیاد برخوردار استند.

در دروۀ معاصر امپراطوری عثمانی‌ها، مغلولی هند، صفویان و… در دوره معاصر بودند که آهسته، آهسته این امپراطوری ها به کشورهای کوچک و کوچکتر تبدیل شدند. و گذشته از این ها قلمرو اسلام تا اروپا رسیده بود و یکی از بزرگترین امپراطوری ها را داشتند که در این دوره را در تاریخ به دوره طلایی اسلام یاد می کنند . اما این همه به یک باره نه؛ آهسته، آهسته از بین رفت.

جالب این‌جاست که امریکا در یک جغرافیای دور افتاده مرز ندارند و همچنان اروپا مرز شبیه کشورهای اسیایی ندارد و برعکس میان کشورهای اسیایی مرزها به شکل وحشتناک با سیم خاردار، گودال و… ایجاد شده است و این مرز بندهای آسیا را ضعیف ساخته، آسیای که یک زمان بزرگترین امپراطوری ها را در خود جا داده بود.

حرف آخر همین که دنیا با این همه پرسی‌ها دچار یک دگرگونی‌ خواهد شد و این دگرگونی بیشتر دامن کشورهای آسیا را خواهد گرفت و با این نظم نوین که در خاورمیانه و آسیا بوجود میاید یک استراتیژی است که سالها بالایش برنامه ریزی شد و سالهاست که دارد در پی عملی شدن این نظم کار میکنند.

اگر کشورهای که در معرض خطر تجزیه قرار دارند دیر بجنبند این نظم تطبیق می‌شود مثل که در خاورمیانه تطبیق کرده اند از حمله بر عراق شروع تا بهار عربی و کشتن رهبران قدرتمند آسیا همه برنامۀ بود که کشورهای غربی بالای کشورها عربی و خاورمیانه تطبیق کردند.

حال کشورهای غربی که ظاهرن مخالف همه پرسی در کردستان استند در زیر پوست این همه پرسی وجود دارند و هزینه می‌کنند که یک کشوری بنام کردستان بسازند تا عراق و کشورهای همسایه اش را تضعیف کنند.

مخلص کلام این که تروریسم و افراطگرایی در جهان اسلام باعث تضعیف دولت‌ها میشود و این نمی‌تواند بی ربط به نظم نوین خاورمیانه و آسیا باشد و اگر جلو افراط‌گرایی گرفته نشود دیر نخواهد بود که شاهد تحولات عظیم در جهان خواهیم بود و دامنۀ این تحولات از آسیا شروع تا اروپا و امریکا خواهد رسید.

ندیم پارسینا

 

 

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *