از هر ده خبرنگار در کشور یک خبرنگار میتواند به اطلاعات دست یابد

براساس نظرسنجی تازه دیدبان حمایت کننده از رسانه های آزاد افغانستان “نی” از هر ده خبرنگار در کشور فقط یک خبرنگار می تواند به اطلاعات دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “مجیب خلوتگر” رئیس اجرایی دیدبان حمایت کننده از رسانه های آزاد امروز سه شنبه (۹ جوزا) نتایج نظر سنجی این نهاد رسانه ای را در کابل اعلام کرد.

وی گفت: نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین از هر ۱۰ نفر خبرنگار در کشور تنها یک تن به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند و این بیانگر آنست که ۹۰ درصد از خبرنگاران در افغانستان دسترسی درست به‌اطلاعات ندارند.

به گفته وی در این نظرسنجی ۱۸۰ خبرنگار در ۱۳ ولایت (کابل، بامیان، بدخشان، بلخ، بغلان، فاریاب، غزنی، هرات، قندهار، کنر، لغمان، ننگرهار و تخار) اشتراک کرده اند.

در همین حال “سید شاه حسین” مرتضوی از سخنگویان ریاست جمهوری در واکنش به نشر نظر سنجی دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان در صفحه فیس بوکش نوشت: نظر سنجی های معیاری و استندرد می تواند، میزان دسترسی واقعی خبرنگاران را به معلومات، به شکل درست آن باز تاب دهد.

شاه حسین مرتضوی، گفته است که اخیرآ یک نهاد داخلی نظر سنجی درباره دسترسی خبرنگاران به معلومات ارایه کرده که کاملا در مغایرت با گزارش خبرنگاران بدون مرز و هم چنان با واقعیت های عینی در کشور است.

وی تاکید کرد در این شکی نیست که فرهنگ دسترسی به معلومات نهادینه نشده است، اما گام های قوی به منظور حمایت از فعالیت ازاد رسانه ها و دسترسی به معلومات برداشته شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *