از ارائه تذکره برای پاسپورت تا بی‌نظمی در میدان هوایی حامد کرزی

دولت افغانستان برای تامین امنیت بهتر میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، بخش عمده‌ای از مسایل امنیتی در مسافرت‌های خارجی این میدان را به شرکت خارجی گلوبل سپرد.

شرکت گلوبل یک شرکت انگلستانی است که به گفته مقام‌های دولتی کابل، تجربه لازم برای تامین امنیت میدان هوایی و مسافران را دارد.

بنابر آنچه کار ابتدایی این شرکت تامین امنیت است، مسافرینی که قصد سفر خارجی از میدان هوایی حامد کرزی را دارند، باید مسافت زیادی را با پای برهنه سپری کنند، چون موظف‌اند بوت، کرمچ و یا چپلی‌شان را پیش از رسیدن به محل تلاش کشیده و در سبدهای مخصوص بگذارند.

نکته‌ای که در این راستا قابل توجه است، گرمی هوا در روزهای اخیر و عدم امکانات و تسهیلات لازم در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی است که باعث شده مسیر در نظر گرفته شده برای تلاشی؛ با بوی عرق و بَد پای مسافرین توأم باشد.

این مسیر در برخی از مواقع که مسافرین نکات بهداشتی فردی را رعایت نکنند، قابل تحمل نبوده و بسیار طاقت‌فرسا می‌شود که این امر به تمام مسافرین افغانستانی و یا خارجی برمی‌گردد.

در عین حال، توقف‌های طولانی که از سوی کارمندان امنیتی وابسته به شرکت گلوبل در این مسیر ایجاد می‌شود، باعث شده تا بی‌نظمی عمیقی در ترمینال خارجی میدان هوایی حامد کرزی ایجاد شود.

شماری از مسافران در گفتگو با خاورمیانه از این مشکل ابراز نگرانی کرده و خواهان رفع مشکلات موجود در بخش پروازهای خارجی شدند.

از سوی دیگر، نکته قابل توجه و یا هم «خنده‌دار» درخواست ارائه تذکره از سوی پولیس افغانستان که خود مسوول توزیع پاسپورت است، از مسافران افغانستانی پروازهای خارجی است.

در مواقعی دیده شده که پولیس وزارت امور داخله که مسوول ثبت، راجستر و تشخیص اصل و یا بدل بودن پاسپورت است، از مسافران درخواست تذکره می‌کنند.

این در حالی است که برای گرفتن پاسپورت جدید (کمپیوتری) وزارت امور داخله، هر شخص تنها در صورت ارائه تذکره تائید شده، موفق به گرفتن پاسپورت و انجام عمل «بایومتریک» می‌شود؛ اما پولیس میدان هوایی در برخی مواقع در پروازهای خارجی درخواست تذکره می‌کند.

این‌ها دلیل درخواست تذکره را «دانستن نام پدر» مسافر عنوان می‌کنند؛ در حالی که در پاسپورت جدید تنها نام و تخلص دارنده پاسپورت ذکر می‌شود.

این امر می‌رساند که یا پولیس افغانستان از سواد کافی برخوردار نیست و هنوز هم این بخش نظامی کشور نیاز به سواد لازم دارد و یا اینکه به صورت کامل آموزش ندیده است تا در این مواقع چه‌طور برخورد کند.

همه این مشکلات از شرکت خارجی گلوبل گرفته تا بی‌سوادی پولیس میدان هوایی؛ به بی‌نظمی در مهم‌ترین میدان هوایی کشور کمک می‌کند تا نظم برهم خورده و شهروندان خارجی را مات و مبهوت بسازد.

نیاز است که وزارت امور داخله در این راستا نیز اقدامات مهمی روی دست گیرد؛ چون هرچه نحوه برخورد با مسافران در پروازهای خارجی مناسب‌تر باشد، شرایط برای یک سفر آرام را فراهم می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *