اجلاس منطقوی بی نتیجه است؛ اما باید از آن استفاده کرد

saifuddin-saihoonقرار است به زودی نشست اقتصادی منطقوی تحت نام «ریکا» به میزبانی کابل در وزارت امور خارجه برگزار شود.

وزارت امور خارجه اعلام کرده است آماده گی لازم برای برگزاری این نشست وجود دارد تا بتوان با استفاده از این نشست، افغانستان را از امتیازهای آن بهره مند بسازد.

اما شماری از کارشناسان اقتصادی، ضمن مفید دانستن این نشست ها، تاثیرگذار بودن آن بالای اقتصاد کشور را خیلی ضعیف می دانند و معقتدند که کشورهای عضو «ریکا» متجانس نیستند.

سیف الدین سیحون، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که تاکنون نشست های اقتصادی تاثیرات لازم را برای افغانستان نداشته است.

وی دلیل بی تاثیر بودن این نشست ها در «کوتاه مدت» را عدم موجودیت منابع لازم در کشور دانست و اظهار داشت که توسعه و انکشاف منطقوی به هر حال نیاز به این نشست ها دارد که ممکن در درازمدت نتیجه مورد نظر را داشته باشد.

به باور سیحون، انتظار نمی رود که کشورهای عقب مانده در «ریکا» بتوانند مشکلات مهم یکدیگر را حل بتوانند؛ زیرا این کشورها نامتجانس هستند؛ مثلا چین قدرتمند تا افغانستان و بنگله دیش که زیر خطر فقر هستند، هیچگونه تجانسی ندارند.

استاد دانشگاه کابل افزود که کشورهای منطقه که در نشستهای مختلف با افغانستان حضور دارند، بارها در هر نشست وعده همکاری داده اند، اما این وعده ها تنها در حد شعار باقی مانده و عملی نشده است.

وی خاطرنشان کرد که پروژه های کلان از جمله تاپی، کاسا ۱۰۰۰ و خط آهن از جمله برنامه های مهم کلان و اقتصادی کشور است که می تواند در نشست ریکا مطرح شود.

بر اساس معلومات منبع، پروژه های یادشده از مرحله تطبیق و بحث گذشته و بیشتر آنها در مرحله اجرایی هستند که باید افغانستان کشورهای دیگر را متقاعد بسازد تا هرچه زودتر پروژه ها عملی شوند.

سیحون اظهار داشت که تامین امنیت پروژه های یادشده از جمله مهمترین مواردی است که افغانستان باید در این زمینه تلاش کند و بتواند شرایط عملی شدن آنها را فراهم بسازد.

از سوی دیگر منبع می گوید که تثبیت موقعیت جغرافیایی برای تطبیق پروژه های یادشده از دیگر مواردی است که افغانستان باید در زمینه فراهم کردن آن تلاش کند.

وی معتقد است که این پروژه ها هیچ مصرف و تعهد مالی از جانب افغانستان ندارد و با عملی شدن آنها، افغانستان بیشترین منفعت را به صورت تقریبا رایگان به دست آورده و به عنوان محل ترانزیت ایفای نقش می کند.

اما با تمام تفاسیر، سیف الدین سیحون باورمند است که باید نشست های این چنینی برگزار شود تا برای دراز مدت با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا، به انکشاف و پیشرفت اقتصادی دست یافت.

Author

About Author