آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «اگر امریکا برجام را پاره کند ایران آن را ریز،ریز می‌کند»

ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی، گروه۱+۵، کشورهای مشتکل از (بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و امریکا بر علاوه آلمان) به توافقی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای دست یافتند که در بدل توافق‌برنامه ، بسیاری از تحریم‌ها وضع شده بر این کشور برداشته شود.

از بین رفتن تحریم‌ها در تجارت ایران خیلی موثر بود و سرمایه گذاران خارجی بیشتر در صدد سرمایه گذاری در این کشور شدند، برنامه اقدم مشترک یا (برجام) توسط شورای امنیت بین الملل تایید و تبدیل به قانون شد و فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رئیس کمیسیون مشترک برجام شد و مسئولیت برسی روند اجرای برجام و حل اختلافات طرفین را بر عهده گرفت.

در زمان کمپاین‌های انتخاباتی ترامپ گفته بود که برجام را پاره می‌کند و در پاسخ رهبر ایران گفته بود که «اگر امریکا را توافق‌نامه پاره ما آنرا آتش می‌زنیم»

بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ تنش‌ها بین کشورهای امریکا، ایران و کوریای شمالی بیشتر شد و اوج این تنش‌ها در هفتادومین اجلاس  مجمع عمومی سازمان ملل بود که رییس جمهوری ایران،حسن روحانی و وزیر خارجه کوریای شمالی پاسخ‌های تند به ترامپ دادند

ترامپ روزجمعه راهبر خود را علیه ایران، برجام و سپاه پاسداران ایران اعلام کرد.

در بخشی از راهبرد در مورد برجام رییس جمهوری امریکا، پایبندی ایران را به برجام تایید نکرد و تصمیم را به کنگره واگذار کرد. همچنان روز دوشنبه تاکید کرد که «لغو توافقنامه برجام» یکی از گزینه ها است.

ترامپ از وضع تحریم های جدید علیه ایران و سپاه پاسداران خبرداده گفت «با تکثیر موشک و تسلیحات ایران مقابله می کنیم و تمامی مسیرها برای دست‌یابی به سلاح اتمی را قطع خواهیم کرد.»

وی تصریح کرد: «در صورتیکه در مورد برجام با متحدان و کنگره به توافق نرسیم، این توافق نامه لغو خواهد شد»

این حرف‌های ترامپ واکنش‌های جهانی را برانگیخت و از وزیر خارجه روسیه، تا فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا واکنش‌های داخلی سناتوران، سیاست‌مدران جمهوری خواه و دیموکرات‌ها را  علیه ترامپ را به همراه داشت.

در داخل ایران هم این سخنان ترامپ به باد انتقاد گرفته شد و در تازه ترین سخنان خود آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران، سخنان رییس جمهوری امریکا را «یاوه‌گویی» خواند و گفت که نمی‌خواهد وقتش را صرف پاسخگویی به او کند.

با این حال خامنه‌ای افزود که « تا طرف مقابل برجام را پاره نکند ما آن را پاره نمی‌کنیم؛ اما اگر او برجام را پاره کرد ما آن را ریزریز می‌کنیم»

رهبر ایران خطاب به کشورهای اروپایی گفت « اروپا باید در مقابل اقدامات عملی آنها بایستد؛ ثانیاً از ورود به مسائل دفاعی ما باید پرهیز کند»

تنش‌های در این اواخر در جامعه بین الملل بیشتر شده است و همه کشورهای قصد دارند که مشکلات بوجود آمده میان امریکا و ایران و همچنان امریکا و کوریای شمالی را از طریق گفتگو حل کنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *