کلدار و دالر در حال «ناک اوت» شدن!!

DALARکمتر از یک هفته از اعلام فرمانده پولیس قندهار در مورد تحت پیگرد قرار دادن افرادی که در معاملات خود از کلدار پاکستانی استفاده کنند، ارزش پول افغانی در برابر دیگر اسعار خارجی در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جنرال عبدالرزاق هفته گذشته اعلام کرده بود که هر فردی در قندهار، معاملات خود را با کلدار پاکستانی انجام دهد، مورد پیگرد قرار گرفته و شخصا در این مورد اقدام می کند.

حال با گذشت کمتر از یک هفته، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی در بازارهای کشور به شکل بی پیشینه ای در حال افزایش است.

در حال حاضر ارزش یک دالر امریکایی در برابر پول افغانی برابر با ۶۵ افغانی است و یکهزار کلدار پاکستانی نیز به ارزش ۵۹۰ افغانی تبادله می شود.

این در حالی است که در هفته گذشته یک دالر امریکایی برابر با ۶۸ اعشاریه ۴۰ افغانی و یکهزار کلدار پاکستانی نیز به ارزش ۶۸۰ افغانی تبادله می شد.

مجید احمدزاده، عضو اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت :«بعد از عدم تبادله کالا و اجناس در ولایت قندرها به کلدار پاکستانی، شاهد افزایش ارزش افغانی در بازار کابل هستیم.»

به گفته وی، تمام صرافان کشور از این روند خوشنود بوده و انتظار دارند که در تمام ولایت های کشور به ویژه ولایت های جنوبی از تبادله کلدار پاکستانی جلوگیری شود.

احمدزاده اظهار داشت که ارزش کلدار و دالر در بازارهای قندهار که سرمنشا ارزش یافتن پول افغانی است، تفاوت قابل ملاحظه ای با بازار کابل دارد به شکلی که یک دالر در بازار قندهار برابر با ۶۲ افغانی و یکهزار کلدار پاکستانی برابر با ۵۷۰ افغانی است.

روند افزایش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی واکنش مردم را نیز به دنبال داشته است.

لینا غیور، یکتن از شهروندان کابل به سرای شهزاده آمده است به خاورمیانه گفت :«خوب است که پول افغانی ارزش خود را به دست می آورد.»

به گفته وی، باید دولت با بالارفتن ارزش پول افغانی، در نرخ قیم بازار اجناس اولیه نیز توجه جدی کند.

جلوگیری از مبادله اجناس با اسعار خارجی به ویژه کلدار پاکستانی در حالی صورت می گیرد که چندی پیش نیز وارد ساختن آرد از پاکستان به صورت چشمگیری کاهش یافته و این روند باعث رکود شماری از کارخانه های تولید آرد در پاکستان شد

Author

About Author