کار عملی پروژه تاپی تا دو ماه دیگر آغاز خواهد شد

Untitled-1ef2e092d-17cd-497b-8b0f-88d83c674a47وزیر معادن پس از برگشت از سفر ترکمنستان اعلام کردم که نگرانی ها در مورد پروژه تاپی از بین رفته و کار عملی آن در ماه دسامبر سال جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پروژه تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می دهد از طرح های کلان اقتصادی خوانده شده، این طرح به دلیل مشکلات امنیتی و فنی تا هنوز عملی نشده است.

داود شاه صبا به خبرنگاران گفت: در حال حاضر متخصصان افغانستان روی طرح پیش‌نویس این توافقنامه با همکاری بانک آسیایی کار می‌کنند و انتظار می رود که چگونگی استفاده از این گاز در داخل افغانستان و نحوه خریداری آن در توافقنامه نهایی بدست آید.

صبا گفت: “نگرانی های را که افغانستان از بابت منفعت در پروژه تاپی داشت همه مطرح و حل شده. در باره مسایل امنیتی، استملاک، کار، کارگر، آموزش همه به توافق ابتدایی دست یافتیم.”

وی افزود، از ۱۲ پمپ فشار که در مسیر انتقال این طرح نصب خواهند شد، ۵ پمپ آن در داخل افغانستان قرار می‌گیرد که حدود یک میلیارد دالر نفع اقتصادی برای افغانستان دارد.

موافقتنامه احداث پایپ لاین گاز ترکمنستان در سال ۲۰۱۰ میلادى در عشق ‏آباد، پایتخت ترکمنستان، میان مقامات بلند رتبه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به امضا رسید. و کار انتقال این پایپ لاین اواخر سال ۲۰۱۷ به تکمیل خواهد شد.

Author

About Author