چرا ترکیه خروج نیروهای خود از عراق را به آزادسازی موصل از داعش ارتباط می‌دهد؟

ترکیه با پشتیبانی کشورهای عضو ناتو تلاش می‌کند، بخش‌هایی از خاک سوریه و عراق را در کنترل خود در آورد و از این راه حلقه‌های ارتباطی محور مقاومت را قطع کند.

به گزارش روزنامه الوطن عمان، در شرایطی که درباره موضع گیری های ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور تردیدهای گسترده ای وجود دارد و آمریکا هم به شدت به برگ برنده کردها در سوریه متوسل شده است، بغداد و آنکارا توافق کرده اند که نیروهای ترکیه از پادگان بعشیقه در عراق عقب نشینی کنند.

این موضوع تردیدهای بیشتری را درباره موضع ترکیه و پایبندی به آن به دنبال دارد. زیرا این توافق به شرطی عملی خواهد شد و ترکیه نیروهای خود را از پادگان بعشیقه در شمال عراق عقب نشینی خواهد کرد که شهر موصل عراق از کنترل گروه تروریستی داعش خارج شود. این در شرایطی است که بسیاری از مقام های غربی و آمریکا که از پشت پرده رخدادهای آگاهی دارند، می گویند که نبرد آزادسازی موصل به درازا خواهد کشید.

بازی ترکیه با آتش با حدود منافع آمریکا و روسیه هم مرز شده است. این مساله به منافع کشورهای عراق و سوریه ضربه وارد می کند. به ویژه این در شرایطی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به طور آشکار اعلام کرده است که خواهان بازنگری در معاهده لوزان است که در سال ۱۹۲۳ میلادی امضا شده است. به موجب این معاهده ترکیه حق ندارد در امور داخلی عراق و سوریه دخالت کند و حاکمیت ملی این ۲ کشور را نادیده بگیرد. ترکیه اکنون امنیت ملی و استقلال عراق و سوریه را نادیده می گیرد و با حاکمیت این ۲ کشور بازی می کند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا ترکیه اکنون نیروهای خود را از پایگاه زلیکان در کوه های اطراف بعشیقه در ۴۲ کیلومتری شمال شرق موصل عقب نشینی نمی کند و عقب نشینی این نیروهای را در گروه آزاد سازی موصل از کنترل داعش پیوند می دهد؟

در واقع تلاش برای خارج کردن موصل از کنترل عراق و حلب از کنترل نظام سوریه رویایی است که حزب عدالت و توسعه که گرایش نوعثمانیگری دارد به دنبال تحقق آن است. مسائل بسیاری وجود دارد که باعث می شود دولت ترکیه بر نادیده گرفتن حاکمیت عراق و سوریه پافشاری کند.

یکی از این عوامل، کشورهای عربی است که با ترکیه برای ریختن خون مردم سوریه و عراق همکاری می کنند و از گروه های تروریستی با عناوین مختلفی مانند پشتیبانی مخالفان و حمایت از اهل تسنن همکاری می کنند. همچنین ترکیه خواهان آن است که عراق و سوریه قدرتمند نباشد. در این زمینه آمریکا و رژیم صهیونیستی هم به خاطر اینکه ترکیه عضوی از ناتو است از این کشور پشتیبانی می کنند. ترکیه به نیابت از کشورهای عضو ناتو علیه سوریه و عراق عمل می کند.

اگر ترکیه در این زمینه پیروز شود این پیروزی فقط از آن ترکیه نیست. بلکه همه کشورهای ناتو در این پیروزی شریک خواهند بود از این رو، اردوغان بار دیگر بر این مساله تاکید کرد که امنیت ترکیه از حلب آغاز می شود. این مساله واقعیت های طرح ها و طمع هایی که در ذهن دسیسه چینان وجود دارد بر ملا می کند. آنها می خواهند سرزمین های محور مقاومت را در کنترل خود در آورند.

منزوی کردن نیروهای محور مقاومت هدف مشترک همه توطئه گران است. با اشغال موصل و حلب منطقه ای که از قامشلی گسترده می شود و الحسکه و الرقه و دیر الزور را در بر می کند زیر کنترل آمریکا در می آید. زیرا واشنگتن تلاش می کند با به کنترل در آوردن این مناطق حلقه ارتباط محور مقاومت را قطع کند و ثروت های طبیعی آن مانند نفت، گاز و محصولات کشاورزی را به یغما ببرد.

از این رو، می توان گفت اینکه ترکیه باقی ماندن نیروهای خود در بعشیقه را به آزادسازی موصل ارتباط داده است و مدعی شده است که هدفش مبارزه با تروریسم و جلوگیری از ورود عناصر گروه تروریستی داعش به داخل سرزمین های ترکیه است با واقعیت ها سازگاری ندارد. زیرا واقعیت ها نشان از این دارد که ترکیه هنوز از گروه های تروریستی در سرزمین های خود میزبانی می کند و دستگاه اطلاعاتی این کشور با فرماندهان داعش ارتباط تنگاتنگی دارد. اینکه گروه تروریستی داعش در کنسولگری ترکیه در موصل ۴۵ تن از دیپلمات های ترکیه را دستگیر کرد و بدون اینکه هیچ لطمه به آنان وارد کند آنان را آزاد کرد نشان می دهد که داعش با ترکیه در ارتباط است. در شهر منبج سوریه هم نیروهای ترکیه و گروه های تروریسی تانک و زره پوش هایی را با هم رد و بدل کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *