پوتین توافقنامه ایجاد پایگاه دایمی کشورش به سوریه را امضا کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز جمعه (۲۳ میزان) توافقنامه ایجاد پایگاه هوایی دایمی کشورش در سوریه را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس این توافقنامه پایگاه نظامی «حمیمیم» واقع در ولایت لاذقیه سوریه به طور کامل و به مدت نامحدود در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار خواهد گرفت.

دفتر رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که “متن پیمان نظامی با سوریه” پس از تصویب در پارلمان این کشور، به امضای رئیس جمهوری رسیده و جنبه قانونی یافته است.

متن این سند سال گذشته میلادی و قبل از آغاز عملیات هوایی روسیه در سوریه بین دولت‌های دو کشور امضا شد.

براساس توافق بین دو طرف، هواپیماهای نظامی و نظامیان روسی در پایگاه هوایی حمیمیم به دعوت دولت سوریه در آن کشور مستقر شده‌اند. این سند به نظامیان روسی مستقر در این پایگاه و خانواده‌های آنان مصونیت کامل دیپلماتیک می‌دهد.

پایگاه حمیمیم به طور انحصاری در اختیار هواپیماها و پرسنل نظامی روسیه قرار دارد اما هواپیماهای روسی از برخی از تسهیلات فرودگاه بین‌المللی باسل اسد نیز استفاده می‌کند.

دولت روسیه گفته است که ایجاد پایگاه نظامی دایمی در سوریه هزینه‌ای اضافی بر بودجه نظامی آن کشور تحمیل نخواهد کرد و منابع مورد نیاز آن از محل بودجه نظامی سالانه تامین خواهد شد.

براساس برخی گزارش‌ها، روسیه تعداد قابل توجهی هواپیماهای جنگنده و بمب افکن و همچنین هلی‌کوپتر در پایگاه «حمیمیم» مستقر کرده و عملیات هوایی خود در حمایت از نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن افزوده است.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که اقداماتی در جریان است تا پایگاه دریایی آن کشور در بندر طرطوس سوریه نیز به یک پایگاه دایمی تبدیل شود، طرطوس از بنادر مهم سوریه محسوب می‌شود و در دوران اتحاد شوری سابق نیز آن کشور پایگاهی در این بندر داشت.

با این حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که «ولید المعلیم» وزیر خارجه سوریه برای دیدار با مقامات این کشور بزودی راهی مسکو خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *