پاکستان دیگر از مهاجرین افغانستان پذیرایی نمی کند

3C84283A-0C48-4A8D-B40B-10248D75BAA0_cx34_cy2_cw63_w987_r1_s_r1همزمان با تلاش پاکستان برای بازگرداندن مهاجران و آوارگان افغانستان به کشورشان، وزیر امور مناطق مرزی این کشور می گوید که این کشور دیگر نمی تواند بیش از این میزبان افغان ها باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عبدالقادر بلوچ اظهار داشت که به هر نحو که شده، مهاجران و آوارگان افغانستان باید پاکستان را ترک کنند.

بلوچ اظهار داشت که آوارگان افغانستان بیش از یک میلیون شغل را در پاکستان اشغال کرده اند و باعث مشکلات مالی برای شهروندان پاکستانی شده اند.

وی تاکید کرد که این کشور دیگر توان پذیرایی حدود سه میلیون مهاجر افغانستان را ندارد و این افراد باید پاکستان را ترک کنند.

بلوچ افغانستان را متهم کرد که به وعده ها و تعهدهایش برای بازگرداندن آوارگان خود از پاکستان عمل نکرده است.

این در حالی است که روز پنجشنبه ۱۰ سرطان (۳۰ جون)، ضرب الاجل تعیین شده از سوی دولت پاکستان برای خروج دواطلبانه مهاجرین افغانستان از این کشور پایان یافته بود.

هرچند این ضرب الاجل یک روز قبل از پایان از سوی مقام های اسلام آباد برای یک سال دیگر برای مهاجرانی که ثبت نام شده و کارت شناسایی دریافت کرده اند، تمدید شد.

پیش از این پاکستان اعلام کرده بود که پس از پایان ضرب الاجل، تدابیر سختی برای بیرون راندن مهاجران غیرقانونی افغانستان اتخاذ خواهد کرد.

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان نیز بارها اعلام کرده است که ظرفیت برگشت شمار زیادی از مهاجرین از پاکستان را ندارد.

اسلام الدین جرات، سخنگوی این وزارت به خبرگزاری خاورمیانه گفت که موضوع خروج مهاجرین افغانستان از پاکستان قرار است در سفر هیئت افغانی به اسلام آباد مطرح شده و راه حلی برای آن پیدا شود.

نزدیک به سه میلیون مهاجر قانونی و غیر قانونی افغانستان در مناطق مختلف پاکستان حضور دارند که تنها نیمی از آنها ثبت نام شده اند.

اینکه پاکستان از مطرح کردن این بحث ها در شرایط فعلی به دنبال چه هدفی است، سوالی است که باید در این روزها پاسخ آن پیدا شود.

Author

About Author