پاسخی به جنگ روانی آل خلیفه مبنی بر بحرینی الاصل نبودن شیخ عیسی قاسم

MEP-Sheikh-Issa-Qassemآیت الله حاج شیخ عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی از برجسته ترین علما و رهبربان دینی سیاسی بحرین است که در سال ۱۹۴۱ میلادی مقارن با  سال ۱۳۶۱ هجری قمری در روزهای آغازین جنگ جهانی دوم در روستای الدراز دیده به جهان گشود، او از خانواده سر شناسی نبود و پدرش ماهیگیری ساده بود.

پدی وی مرحوم حاج احمد بن حجی قاسم که نسبت وی به حاج عبدالاثنی عشر باز می گردد ، نام خانوادۀ ایشان از این شخص گرفته شده است. مادر ایشان خاتون دختر حاج یوسف بن حجی محمد المرزوق شخصی معروف به ایمان و تقوا می باشد. شیخ عیسی در چهار سالگی پدر خود را از دست داد و مادر وی تربیت این عالم برجسته را برعهده گرفت که نقش مادر وی در تربیت و رشد ایشان به طور واضح روشن است. گفتنی است شیخ عیسی دارای چهار برادر و سه خواهر می باشد .

همزمان با تحصیل متوسطه در منامه شبها برای تحصیل دین به درس شیخ عبدالحسین حلی در منطقه النعیم می رفت و سال ۱۹۶۲ م برای ادامۀ تحصیل دینی به نجف عزیمت کرد و نزد کسانی همچون سید محمد باقر صدر به تحصیل علم پرداخت. چهار سال بعد از نجف به بحرین بازگشت و در منطقه خمیس در مدرسه ای راهنمایی به آموزش پرداخت.

در اواخر دهۀ ۶۰ برای ادامه تحصیل به ایران رفت . در قم نزد استادانی مانند سید محمود هاشمی و سید کاظم حائری وآیت الله فاضل لنکرانی درس آموخت و تا سال ۱۳۷۹ شمسی در ایران اقامت داشت که پس از آن به بحرین بازگشت.

شیخ عیسی قاسم در بحرین سرزمین آبا و اجدادی خود متولد شده و مانند آل خلیفه از منطقه الزبارۀ قطر و یا دیرالزور سوریه و الدواسر عربستان سعودی نیامده و درخواست ایشان برای گذرنامه در سال ۱۹۶۲ به دلیل تابعیت بحرینی (همانطور که برخی از نمایندگان مجلس اذعان می کنند) نبوده بلکه برای سفر به نجف اشرف و درس آموزی و تحصیل علوم دینی در حوزه ها بوده است.

در سال ۲۰۱۲ م از شیخ عیسی قاسم خواسته شد تادر خصوص شک مطرح شده نسبت به تابعیت بحرینی ایشان پاسخ داده شود که ایشان در پاسخ اعلام کردند:

جد چهارم من، حاج عبدالاثنی عشر(برگرفته از تعداد ائمه اطهار) و نام پسر عموی حق من برگرفته از نام ایشان می باشد که پدر شهید ابو حمید است و خانۀ پدری و عمویم که در آن بزرگ شده ام قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. خانوادۀ المصلی که اجداد من از نسل ایشان می باشد و در منطقه المصلی که هم اکنون معروف به فویلید در شمال الدراز می باشد و در آن مسجدی قدیمی وجود دارد،  به دلیل اذیت و آزار سیاسی که در تاریخ بحرین بدان اشاره شده است پس از اینکه سالها مردان آن برای ساخت بحرین عرق ریختند از بحرین مهاجرت کردند که شواهد و قرائن هجرت ایشان باقی مانده است و تمامی عموها و ماماهایی که به ما باز می گردند از جدی واحد بوده و به الدراز باز می گردند. البته هیچ افتخاری مانند مسلمان بودن و ارزشی به اندازه داشتن عمل صالح نمی باشد.

Author

About Author