وعده صلح سوچی و رشد جنایت علیه مسلمانان میانمار

آنگ سان سوچی با بیان این که میانمار به یک فرصت استثنایی برای پایان دادن به تنش های قومی در چندین نقطه از کشور دست یافته است، وعده داد در مذاکرات تاریخی صلح که دولت تحت رهبری وی ایجاد کرده، حقوق برابر و احترام تمام گروه ها تضمین شود.

5f3da0c0c7ab98de85713a188767e19d_XL

رهبر میانمار این سخنان را در آغاز نشست پنج روزه موسوم به “کنفرانس اتحاد صلح” با هدف پایان دادن به دهه ها ناآرامی جدایی طلبان ایراد کرد که تاکنون هزاران قربانی گرفته است.

نمایندگاه ۱۷ الی ۲۰ گروه محلی عمده که حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، در این نشست حضور دارند.

این کنفرانس “پانگلانگ قرن ۲۱” و به یاد “توافق پانگلانگ” نامگذاری شده است؛ توافقی که در سال ۱۹۴۷ و طی نشستی به میانجیگری جنرال آنگ سان پدر آنگ سان سوچی و قهرمان استقلال در این شهر حاصل شد. آن زمان میانمار (برمه سابق) هنوز توسط بریتانیا اداره می شد.

با وجود گفته های خانم سوچی در چند ماه اخیر خشونت علیه مسلمانان، که سال گذشته تنها به ایالت غربی راخین محدود شده بود، امروز در سرتاسر کشور میانمار گسترش یافته است.

 گروه‌های مهاجم خشمگینی از بودایی‌ها، که برخی با جنبش نظامی “۹ ۶ ۹” که به معنای «ویژگی‌های نه‌گانه بودا، شش راه بودا و ویژگی‌های نه‌گانه رهبانیت» است در ارتباطند، در شهرهای میکتیلا، نایپیادا، باگو و به تازگی نیز یانگون، بزرگ‌ترین شهر این کشور، به مسلمانان حمله‌ور شده‌اند. بسیاری از مسلمانان یانگون، باگو و دیگر شهرهای بزرگ جرأت رفتن به مسجد، وارد شدن به فروشگاه‌های مواد غذایی مسلمانان یا نشان دادن مسلمان بودنشان خارج از خانه‌ها و مغازه‌هایشان را ندارند. در دوسال گذشته، دستکم ۱۰۰ هزار مسلمان آواره، و هزاران مسلمان دیگر نیز کشته شده‌اند.

Author

About Author