وزیر مهاجرین و عودت کنندگان با وزیر خارجه ناروی دیدار کرد

14088463_1769887313289249_266553913337834129_nسید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، هیئت همراه و سفیر افغانستان در ناروی، با مقامات ناروژی از جمله وزیر خارجه، رئیس بخش مهاجرت و رئیس بخش درخواست دادگاه مجدد ناروی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این دیدار مقامات ناروی حضور وزیر امور مهاجرین را به کشور شاهی ناروی خوش آمدید گفته و آرزو کردند، این سفر بتواند زمینه تبادل نظر و تعامل مثبت و پایدار دو طرف پیرامون مهاجرت و مسایل مرتبط به آن را فراهم نماید.

آقای برندی؛ وزیر خارجه ناروی با تاکید بر همکاری های مداوم دو کشور و روابط گسترده اظهار داشت: ناروی مصمم است در همه عرصه های مرتبط به افغانستان از جمله کنفرانس بروکسل از افغانستان حمایت کرده و در آوردن صلح و ثبات دایمی در افغانستان نقش مثبت داشته باشد.

وی ضمن ذکر این موضوع که ناروی اکنون هزینه هنگفتی برای مهاجرین می پردازد، از افغانستان خواست در صورتی که کیس های افغان ها، پس از طی مراحل قانونی واجد شرایط پناهندگی شناخته نشوند، شهروندان خودش را بپذیرد.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان نیر ضمن سپاس از دعوت مقامات ناروی برای بازدید از این کشور و گفتگو در مورد موضوعات مرتبط به مهاجرت، اظهار داشت: ناروی از دوستان دیرینه و صمیمی افغانستان است که پس از روی کار آمدن حکومت نوین در افغانستان همکاری های خوبی در بخش بازسازی، ایجاد نظام دموکراتیک و توسعه در افغانستان داشته است.

سید حسین عالمی بلخی همچنان از مردم و حکومت ناروی به خاطر استقبال و میزبانی از مهاجرین افغان سپاسگزاری کرد و آن را نشانه روابط دوستانه و همکاری های ناروی دانست.

وزیر امور مهاجرین در ادامه گفت: متاسفانه افغانستان هنوز یک کشور نا امن است و نیاز به حمایت همکاران بین المللی از جمله ناروی دارد.

وزیر امور مهاجرین حمله به دانشگاه امریکایی در افغانستان را نشانه وجود جنگ ها و درگیری ها در افغانستان دانسته و عنوان کرد: افغانستان و همکاران بین المللی آن پیروزی های چشم گیری در برابر تروریستان و حامیان آنان داشته اند، اما اکنون تروریسم با چهره جدیدی عرض اندام کرده و چالش نوینی را در برابر افغانستان و جامعه جهانی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به رابطه نزدیک و تنگاتنگ بین مهاجرت و نا امنی عنوان کرد: مهاجرین افغانستان به دلایل ناامنی روانی و فیزیکی کشورشان را ترک کرده و به کشورهای اروپایی از جمله ناروی رو آورده اند و مطمئن هستم در صورت صلح و ثبات، جوانان و شهروندان افغانستان باردیگر به کشورشان برخواهند گشت.

سید حسین عالمی بلخی از وزیر امور خارجه ناروی خواست همچون همیشه با مهاجرین افغانستان از صبر و حوصله مندی کار گرفته و کیس های آنان را با حسن نیت و مبتنی بر حقایق موجود در منطقه و افغانستان بررسی نمایند. وی افزود: با وجودی که افغانستان با ناروی در خصوص مواجهه با پدیده مهاجرت مشکل جدی ندارد، اما در برخی موارد اشکالاتی در عمل به تفاهم نامه موجود بین دو کشور را پدید می آ ید که امیدوار است در آینده نسبت به آن تعهد بیشتری از سوی ناروی مشاهده شود.

از سوی دیگر از جانب ناروی تقاضا می شود برای تثبیت هویت مهاجرین افغان با سفارت کبرای افغانستان در اسلو همکاری کرده و اسناد صادر شده از سوی سفارت را معیار هویت شهروندان افغان قرار دهند.

وی اظهار امیدواری کرد که با حضور سفیر توانمند جدید اففانستان در ناروی؛ خانم شکریه بارکزی روابط دو کشور بیش از پیش افزایش یافته و الگوی مناسب و نمونه برای روابط با سایر کشورها نیز باشد.

خانم شکریه بارکزی نیز با سپاس از وزیر خارجه ناروی و سفیر جدید آن کشور در افغانستان که در این جلسه حضور داشت، در مورد شرایط جنگی افغانستان صحبت کرده و اظهار داشت: دولت افغانستان هم اکنون در ۲۰ ولایت علیه نیروهای مخالف می جنگند و این نشان از آن است که افغانستان در برابر تروریسم و نا امنی شدیدا دست و پنجه نرم می کند و این موضوع باید در مورد رسیدگی به کیس های مهاجرین مورد ملاحظه قرار گیرد.

Author

About Author