واکنش ها پس از حمله به جان اعضای جنبش روشنایی در کابل

0,,19422862_401,00شهروندان کشور خواهان مجازات و به دادگاه کشانیدن کسانی هستند که در تأمین امنیت تظاهرات کننده گان در دهمزنگ کابل تغافلی کرده اند.

این شهروندان کشور سران حکومت وحدت ملی را به بی پروایی در مقابل خواست برحق شهروندان کشور متهم کرده، این رویداد را حمله بر مردم سالاری و عدالت می دانند.

بر اساس آمار های ارایه شده درین رویداد ۸۱ تن جان باخته و بیش از ۲۳۰ تن مجروح شده اند، گفته می شود مسؤلیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته و طالبان مسلح آن را محکوم کرده اند.

پس ازین حمله بیرق افغانستان نیمه بر افراشته شد و روز یکشنبه از سوی اشرف غنی ریس جمهور کشور ماتم ملی اعلام گردید.

شماری از شهروندان کشور در گفتگویی با خاورمیانه می گویند: حمله بجان اعضای جنبش روشنایی یکبار دیگر نشان داد که شبکه های تروریستی حد و مرزی نمی شناسند و کشتن انسان ها در نزد آنان معیاری ندارد.

این شهروندان می خواهند که عاملان این رویداد شناسایی شده و محکمه علنی گردند.

در همین حال فعالان مدنی و چهره های سیاسی مطرح در کشور نیز این حمله را نکوهش کرده خواستار رسیده گی به خانواده های قربانیان این رویداد هستند.

احمد سعیدی پس از وقوع رویداد که در محل حادثه در جمع اعضای جنبش روشنایی حضور یافت خواهان نامگذاری چوک دهمزنگ بنام چوک شهدای روشنایی شد.

واکنش های جهانی

F34B253E-0519-4AF9-8164-95EE92B28F40_w987_r1_s

شورای امنیت سازمان ملل نیز با نشر اعلامیهء این حمله را نکوهش کرده و از بحرانی بودن وضعیت در افغانستان نگرانی کرده است.

دیدبان حقوق بشر نیز با تقبیح کردن این حمله تروریستی، گفته است که هیچ تعهدی مبنی بر هدف قرار ندادن غیر نظامیان در نزد طالبان وجود ندارد.

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل نیز این حمله را تقبیح کرده و از آماده گی ها امریکا در مبارزه علیه افراط گرایی و تروریزم در کنار دولت افغانستان خبر داده است.

نرندرا مودی نخست وزیر هند همچنان این حمله را تقبیح کرده آن را حمله ناجوانمردانه بجان مردمان بیگناه خوانده است.

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه تویترش نوشته است: بمب‌گذاری‌های تروریستی افغانستان نمونه دیگری از عمق شرارت داعش است؛ شیعه و سنی هر دو قربانی هستند و باید برای شکست افراط‌گرایان متحد شوند.

این دومین تظاهرات اعضای جنبش روشنایی است که در پیوند به انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از راه بامیان بگونهء گستردهء در کابل برگزار می شود.

اشتراک کننده گان این تظاهرات شعارهای عدالت خواهی سر می دادند و از حکومت خواستار انکشاف متوازن شده اند.

Author

About Author