واکنش قرضاوی به اهانت های آل الشیخ و ستاد علمای بزرگ سعودی

13644066_622276501266864_808659662_nیوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در خطبه ای در مسجد عمر بن خطاب شهر دوحه قطر، به درخواست رئیس ستاد علمای بزرگ سعودی که خواهان پیروی الازهر از این ستاد یا انحلال آن شده بود واکنش نشان داد.

وی تاکید کرد که ملت مصر هم اکنون زیر چتر خفت و خواری در برابر آل سعود زندگی می کنند در حالی که قبلا در بالای قله های پیشرفت در همه زمینه ها و از جمله در زمینه دین و سیاست و دعوت به اسلام و تمدن اسلامی بودند.

قرضاوی افزود که شایسته الازهر نیست که در امور دعوت اسلامی سستی کند. وی همچنین ستاد علمای بزرگ مسلمان را “مگسانی” خواند که در عرصه سیمرغ جولان می دهند و یا سرکشانی که تصمیم شان را برای دخالت در آینده ما گرفته اند.

وی همچنین عربستان را به دلیل واگذاری امنیت حرمین مکه و مدینه در سال های گذشته به شرکت اسرائیلی جی فور اس، متهم به همکاری و هماهنگی با اسرائیل کرد و از حکومت مردان آن خواست که به سبب کشتار مسلمانان در حادثه منا در سال گذشته، از خداوند درخواست بخشش کنند.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه افزود که رویای پیروی الازهر از موسسه عربستانی خوابی ست آشفته و الازهر در برابر خائنان خم نشده و نخواهد شد. همچنین او خواستار توبه آل الشیخ به درگاه خداوند قبل از رسیدن عذاب الهی شد.

گفتنی است که آل الشیخ در بیانیه ای در مسجد ترکی بن عبدالله ریاض در ماه گذشته خواستار پیروی همه سازمان ها و موسسات اسلامی و مخصوصا الازهر و همچنین سایر موسسات دعوت اسلامی در دیگر کشورهای مسلمان از جمله اردن و الجزایر و لبنان از ستاد علمای بزرگ مسلمان سعودی و همچنین خواستار تغییر نام الازهر بنا به میل مفتی اعظم عربستان سعودی شده بود.

بسم الله الرحمن الرحیم.

سپاس خدای را که او را ستوده و والا دانسته و از او یاری خواسته و طلب مغفرت می کنیم. به خداوند پناه می بریم از شر نفس مان و از اعمال زشتمان. ای مسلمانان! در دوره کنونی، امت اسلام در برهه ای حساس میان خواری و ذلت و عجز و پستی زندگی می کند. خصوصا ملت مصر که در زیر چتر خفت و خواری به سر می برند.

 دیر زمانی مصری ها در همه زمینه ها در اوج قله بودند که از ان می توان به زمینه دینی و دعوت به اسلام نام برد. به طور ویژه الازهر نمونه ای برای سازمان های اسلامی است چرا در گذشته سرنوشت خود را به تنهایی رقم می زد و جداگانه پیشرفت می کرد و به طور مستقل تصمیم می گرفت. از شوکت و بزرگی در جهان اسلام بهره مند بود و نقش سروری در امت اسلامی را بازی می کرد.

 اما طولی نکشید که همه چیز تغییر کرد و بادهای تنبلی وزیدن گرفت و خورشید الازهر رو به غروب نهاد تا جایی مگسان در عرصه سیمرغ جولان می دهند و سرکشان تصمیم گرفته اند تا در آینده ما دخالت کنند. منظورم ستاد صدور فتوای سعودی هاست که همه هم و غم شان شده دخالت در امور مسلمانان و اکنون نیز بخاطر ضعف رهبری و سستی در بکار گیری همت در دانشگاه الازهر و همچنین به دلیل شیرینی دالرهای سعودی که به جیب برخی از علمای الازهر رفته، آنقدر جری شده اند که خجالت و حیا را کنار گذاشته اند و به برادری اسلامی اهمیت نمی دهند و می نشینند برای رهبری سازمان های اسلامی نقشه می کشند و رویای پیروی الازهر شریف را از هیئت علمای بزرگ مسلمان را در سر می پروانند.

 اما ما به جرات به آنها می گوییم و با صدای بلند اعلام می داریم که اینها همه خوابهایی ست آشفته و الازهر علیرغم همه آنچه که در دوره کنونی به آن می گذرد مستقل می ماند و البته ناگفته نماند که این وضعیت همه مصر است چرا که شخصی که بر این سرزمین حکومت می کند تمدن مصر را در برابر دالرهای نفتی عربستان می فروشد. همانگونه که برخی از علمای ازهر دین و آبروی ما را به این دالرها می فروشند.

و ما تاکید می کنیم که در برابر کسانی که امنیت حرمین شریفین را در ایام حج به یک شرکت اسرائیلی واگذار کرده و با یهودیان همکاری می کنند، نه خم شده و نه خم خواهیم شد. خداوند نیز فرموده “بدرستی دشمن ترین دشمنان مومنان، یهودیان و مشرکان هستند.” امروزه چنگ زدن به ریسمان الهی در برائت از آل سعود و دست های اختاپوسی آنان که در جای جای جهان اسلام دراز شده، نهفته است. پس ای مسلمانان! به ریسمان الهی چنگ زده و از تفرقه بپرهیزید. چرا که سعودی ها پایه های حکومت شان را بر استخوان های عرب ها و بر روی اختلافات موجود میان مسلمانان در یمن و عراق و سوریه بنا گذاشته اند و از آبشخورهای شیطان می نوشند.

در پایان آنها را نصیحت می کنم که بجای انکه به فکر تفرقه میان امت اسلامی و خاموش نمودن نور هدایت باشند، از خداوند بخاطر کشتار میهمانانش در ایام حج و برای رسوایی حادثه منا طلب استغفار کنند. آنها را به خداوند سوگند می دهم که به درگاه خداوند توبه کنند چرا که در توبه باز است. به آل الشیخ، مفتی سعودی نیز توصیه می کنم که پیش از آنکه عذاب بر او نازل شود، تقوای الهی پیشه کند چرا که عذاب الهی حتمی است. “خداوند مومنان و منافقان را بی شک می شناسد. و کسانی که کافر شدند به کسانی که ایمان آوردند گفتند که راه ما را پیروی کنید تا ما اشتباهات شما را به گردن بگیریم در صورتی که هیچ اشتباهی از آنان را به گردن نخواهند گرفت و بدرستی که آنها دروغگویند.”

https://twitter.com/shaikhossad/status/752040699877552128

Author

About Author