هیبت الله در مسیر ملااختر منصور

ملاهیبت الله آخندزاده، رهبر جدید گروه طالبان، مذاکرات صلح با دولت افغانستان را رد کرد تا در مسیر ملااختر منصور قدم گذاشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آخندزاده با انتشار پیام ویدیویی، گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را رد کرده و اظهار داشته است که مسیر ملامحمد عمر و ملااختر منصور ادامه خواهد یافت.

در این پیام ویدیویی گفته شده است که راه ملا محمد عمر و ملا اختر منصور، رهبران پیشین گروه طالبان تداوم خواهد یافت و جنگ در این کشور، تا رسیدن به هدف ادامه دارد.

13260248_796704193764292_7441537956616520190_n

به گفته ملا هیبت الله، هرگز در افغانستان تسلیم نخواهد شد و برای حفظ اسلام حاضر است جان خود را در این راه قربانی کند.

در عین حال، وی با انتقاد از گلبدین حکمتیار، پاسخ مثبت وی به دولت افغانستان را به معنای کنار آمدن با امریکا دانسته است.

ملاهیبت الله آخندزاده، بعد از کشته شدن ملااختر منصور در حمله هواپیماهای بی سرنشین امریکا در ایالت بلوچستان پاکستان به عنوان رهبر جدید گروه طالبان تعیین شد.

جنگ در پاسخ به صلح

در حالی که کشته شدن ملااختر منصور، تعیین رهبر جدید گروه طالبان فرصت مناسبی از سوی مقام های حکومتی و رئیس جمهور امریکا گفته شده بود؛ اما ملاهیبت الله در اولین واکنش خود، گفتگوهای صلح را رد کرده است.

روز گذشته، ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه ای از رهبر جدید شورشیان خواسته بود تا به پروسه صلح بپیوندند؛ زیرا در غیر این کار به سرنوشت رهبر پیشین طالبان گرفتار خواهد شد.

mandegar-3143

پیش از این نیز باراک اوباما، رییس جمهور امریکا مرگ ملااختر منصور را نقطۀ عطفی برای صلح افغانستان دانسته و از رهبر جدید طالبان خواسته بود تا به این روند بپیوندد.

در عین حال، رهبران حکومت وحدت ملی و مقام های امریکایی بارها گفته بودند که ملا اختر منصور مخالف روند مذاکرات صلح بود و مانع جدی در این راه به شمار می رفته است.

با این حال باید دید که حکومت وحدت ملی و هم پیمانان بین المللی آن در برابر اولین واکنش رهبر جدید شورشیان طالب چه عکس العملی نشان خواهند داد؛ چیزی که رهبران حکومت وحدت ملی بارها گفته اند که در صورت نپذیرفتن صلح، گروه های مخالف با مقابله جدی نیروهای امنیتی روبرو خواهند شد.

Author

About Author