هشدار اوباما از انجام حملات تروریستی داعش در جهان

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا نسبت به تداوم قابلیت گروه تروریستی داعش به انجام حملات تروریستی در دیگر کشورهای جهان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهوری امریکا در حالی به کشورهای جهان نسبت به انجام حملات تروریستی داعش هشدار داده است که این گروه تروریستی در عراق، سوریه و لیبی در حال شکست است.

اوباما در مصاحبه با نشریه ایتالیایی لارپابلیکا، درخصوص وضعیت جنگ با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و خطر افزایش حملات تروریستی این گروه در دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و غربی هشدار داد.

وی گفت: ائتلاف ما به شکل بی وقفه در همه جبهه‌ها به گروه تروریستی داعش حمله می‌کند. حملات هوایی ائتلاف همچنان اهداف متعلق به داعش را در هم می‌کوبد. ما به هدف قرار دادن زیرساخت‌های نفتی و شبکه‌های مالی آنها ادامه می‌دهیم تا آنها را از منابع مالی لازم برای تامین تروریسم محروم کنیم.

او افزود: داعش در عراق بیش از نیمی از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده و نیروهای عراقی عملیات آزادسازی موصل را آغاز کردند.

اوباما افزوده است: بیش از یکسال است که داعش نتوانسته یک عملیات موفقیت‌آمیز بزرگ در عراق یا سوریه انجام دهد. به طور خلاصه باید گفت که داعش اکنون موضع دفاعی دارد و ائتلاف ما در وضعیت تهاجمی قرار دارد و اگرچه این جنگ همچنان بسیار سخت خواهد بود من اطمینان دارم ما پیروز شده و داعش را شکست خواهیم داد.

اوباما در ادامه این مصاحبه ایتالیا را شریک کلیدی امریکا در ائتلاف خوانده و گفت: امریکا و ایتالیا به همکاری خود برای کمک به دولت لیبی به منظور تقویت قابلیت‌اش برای مقابله با نیروهای تروریستی داعش و تملک کل کشور ادامه خواهند داد.

وی در ادامه درباره تداوم قابلیت داعش برای دست زدن به حملات تروریستی در دیگر کشورها گفت: حتی اگر داعش در عراق، سوریه و لیبی شکست بخورد همچنان قابلیت رهبری کردن و یا تشویق حملات تروریستی را همانطور که شاهد آنها در خاورمیانه، شمال آفریقا، امریکا و اروپا بودیم، دارد.

او افزود در حال حاضر یکی از دشوارترین چالش‌های ما جلوگیری از حملات تروریستی انفرادی و کوچک برای کشتن مردم بی گناه در کشورهای ما است. اگرچه ما در داخل کشورهایمان برای خنثی کردن این حملات احتمالی تلاش می‌کنیم باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته و بیشتر به تبادل اطلاعات و جلوگیری از سفرهای تروریست‌های خارجی و تقویت امنیت مرزها بپردازیم.

رئیس جمهور امریکا درباره بحران مهاجران در اروپا نیز گفت: ایتالیا در خط مقدم مقابله با بحران مهاجرت است؛ بحرانی که یک فاجعه انسانی و امتحانی برای انسانیت مشترک ما است.

وی اضافه کرد: ایتالیا همچنان در این زمینه نقش رهبری خود را ادامه می‌دهد و نیروی دریایی این کشور در دریای مدیترانه جان هزاران مهاجر را نجات داده است. در عین حال رنتزی، نخست وزیر ایتالیا همچنان برای هماهنگ کردن پاسخ به این بحران تلاش می‌کند و خواهان کمک به کشورهای آفریقایی که این مهاجران به آنها تعلق دارند، شده است.

اوباما گفت: همانطور که من در اجلاس مربوط به بحران مهاجران در ماه گذشته میلادی در جریان مجمع عمومی سازمان ملل گفتم: کشورهای معدود در خط مقدم مقابله با پناهجویان نمی‌توانند به تنهایی بار این مسئولیت را به دوش بکشند و به همین دلیل ناتو در تابستان امسال برای افزایش حمایت ما از عملیات‌های دریایی اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه توافق کرد.

او گفته است که امریکا باور دارد توافق میان اتحادیه اروپا و ترکیه برای تقسیم هزینه‌های این بحران و تضمین یک رویکرد هماهنگ که به حقوق بشر پناهجویان و مهاجران احترام بگذارد و در عین حال یک سیاست منظم و انسانی را برای آنها تضمین کند، اهمیت دارد. به همین دلیل آمریکا همچنان بزرگترین اهدا کننده کمک‌های انسانی در جهان خواهد بود.

وی افزود: با توجه به بزرگی این بحران جهان باید کارهای بیشتری انجام دهد. اجلاس مربوط به مهاجران در ماه گذشته میلادی گام مهمی در این مسیر بود. امسال بیش از ۵۰ کشور و سازمان حدود ۴.۵ میلیارد دالر مشارکت و کمک خود را به سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی افزایش دادند.

اوباما گفت: ما نیاز داریم کشورهای بیشتری کمک کرده و پناهجویان بیشتری را بپذیرند و ما نیاز داریم که در عین حال به تعهدمان به دیپلماسی، توسعه و حفظ حقوق بشر تاکید کرده و به موجب آن به پایان درگیری‌ها، فقر و بی‌عدالتی که این مردم را وادار به ترک خانه‌هایشان می‌کند، ‌پایان دهیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *