نگرانی شهروندان پلخمری از مسلح سازی افراد غیر مسوول

در ده سال اخیر کمتر باشنده گان شهرها و مراکز، افراد مسلح بدون یونیفورم نظامی را مشاهده می کردند

با افزایش نا امنی و حملات تهاجمی طالبان مسلح در بخش هایی از ولایت بغلان، صدها مسلح غیر مسوول تحت نام خیزش مردمی از ولسوالی های این ولایت، به شهر پلخمری به هدف نگهداری این شهر و مقابله با طالبان مسلح حضور یافتند.

این افراد که باید به وظیفه تعیین شده شان که حفاظت از شهر است بپردازند، بیشتر به گشت و گذار با لباس های محلی و سلاح در شهر مصروف هستند و گشت و گذارشان را در انظار عامه انجام می دهند.

در ده سال اخیر کمتر باشنده گان شهرها و مراکز، افراد مسلح بدون یونیفورم نظامی را مشاهده می کردند؛ ولی حضور تفنگداران غیر مسوول نگرانی هایی را میان باشنده گان بغلان بویژه شهرنشینان پلخمری ایجاد کرده است.

باشنده گان پلخمری می گویند که اگر این افراد مسلح غیر مسوول از سوی حکومت بخوبی کنترول نشوند، می تواند پیامدهای بدی را در قبال داشته باشد.

سید عارف عابد مسوول شبکه نهادهای جامعه مدنی بغلان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه؛ ضمن اینکه توزیع سلاح برای افراد غیر مسوول را در امنیت بغلان مؤثر نمی داند؛ می گوید افراد مسلح به نام خیزش های مردمی اکثراً باعث جنجال و آزار و اذیت مردم شده است.

به گفته وی، بیشتر این افراد از جانب برخی از چهره ها و زورمندان محلی؛ سلاح گرفته اند و در برخی موارد با استفاده از این سلاح در مقابل همدیگر زور آزمایی می کنند که این مورد باعث نگرانی مردم شده است.

محمد مؤمن یکی از باشنده گان شهر پلخمری؛ حضور افراد مسلح غیرمسوول را در نا امن سازی روستاها تاثیر گذار می خواند و می گوید که این افراد با استفاده سلاح های شان از مردم باج گیری می کنند.

به گفته وی، حضور این مردم در شهر، همچنین باعث ترس شهروندان می شود و دختران، زنان و کودکان را وحشت زده می سازد و گشت و گذار برای آنها را سخت می سازد.

اما مقام های محلی بغلان حضور خیزش مردمی را در تامین امنیت این ولایت نیاز جدی دانسته و می گویند از این افراد استفاده های موثری در عقب راندن طالبان مسلح شده است.

محمود حقمل سخنگوی والی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که نیروهای خیزش مردمی در حمایت از نیروهای مسلح کشور بر اساس تصمیم مسوولان امنیتی ایجاد شده است و از این نیروها در مواقع نیاز استفاده می شود.

با اوج گرفتن نا آرامی ها در ولایت های شمالی و شمالشرقی طی یک سال گذشته؛ بر اساس آمارهای تائید نشده، نزدیک به پنج هزار تن در ولایت های کندز و بغلان تحت نام خیزش مردمی مسلح شده اند.

این نیروها با آنکه در مقابل طالبان مسلح می جنگند؛ گاهگاهی بنابر خصومت موجود؛ با یکدیگر نیز درگیر می شوند که بر علاوه وارد شدن تلفات، زیان هایی به افراد ملکی نیز وارد می شود.

ولایت بغلان بشمول شهر پلخمری دارای ۱۵ ولسوالی است که در شماری از ولسوالی های آن افراد مسلح غیر مسوول حضور دارند و حتی این افراد در جمع آوری عشر و ذکات از نزد مردم نیز دخالت دارند.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *