نگرانی حقوق بشر از افزایش ازدواج کودکان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش ازدواج های اجباری در سنین کودکی ابراز نگرانی کرده و از مقام های حکومتی خواست تا در این راستا تلاش بیشتر به خرج دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست «جلوگیری از ازدواج کودکان در افغانستان»، امروز (۲۷سرطان) از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل برگزار شد.

5D4AB6B4-6547-4B3E-9EF1-FDFD98D4C268_mw800_mh600

سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این نشست، میزان ازدواج های اجباری در سنین کودکی را بسیار بالا دانسته و اظهار داشت که این عامل، یکی از موارد برجسته خشونت علیه کودکان به ویژه دختران است.

وی در حالی که از حکومت خواست تا تلاش خود در راستای کاهش این عامل را بیشتر سازد، اظهار داشت که حکومت تا حال تعهد سیاسی در راستای کاهش ازدواج های کودکان نداشته است.

بانو سمر گفت که تشکیل خانواده یک حق است؛ اما این حق در افغانستان به صورت اجباری و در کودکی صورت می گیرد و حق انتخاب از دختران گرفته می شود.

بر اساس معلومات منبع، آمار ازدواج های کودکان در سال ۱۳۹۲ شمسی ۲۲۶ مورد بود که در سال ۱۳۹۴ به ۲۳۵ مورد افزایش یافت که نشان دهنده عدم توجه حکومت به این امر است.

وی یکی از دلایل این کار را فقر دانسته و اظهار داشت که فقر زیاد در بسیاری موارد باعث شده است که خانواده ها، کودکان به ویژه دختران خوردسن خود را به فروش برسانند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر از حکومت خواست تا فروشنده، خریدار و نکاح کننده این دختران را مورد بازپرس قرار داده و با این امر مبارزه جدی نماید.

طبق اظهارات منبع، بیشترین موارد فرار از منزل نیز ازدواج در کودکی و به شکل اجباری بوده است.

بانو سمر تصریح کرد که در بسیاری موارد پولیس در مراسم نکاح این دختران و یا در محل فروش آنها قرار دارند؛ اما به دلیل ضعف مدیریت، با این رفتارها برخورد نمی کنند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که شماری از خانواده ها به دلیل فقر اقتصادی، برای گذراندن روزگار، اقدام به فروش کودکان خود به ویژه دختران می کنند.

Author

About Author