نگرانی از وضعیت هولناک آوارگان میانماری

 مقامات بنگلادش سفیر میانمار را بخاطر عملیات نظامی ارتش میانمار که منجر به آواره شدن هزاران مسلمان روهنگیا از قریه های مرزی این کشور شده است احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از شبکه خبری بی بی سی، بنگلادش می گوید که این عملیات “پیامدهایی هولناک” برای این کشور و برای پناهجویان روهینگیا داشته است.

شمار زیادی از این آوارگان وارد خاک بنگلادش شده‌اند، اما عده‌ای از آنها به زور باز گردانده شده‌اند.

وزارت امور خارجه بنگلادش با انتشار بیانیه‌ای از دولت میانمار خواسته است که حریم مرزی بنگلادش را محترم بشمارد و جلوی سیل آوارگان از ولایت راخین به داخل بنگلادش را بگیرد.

حدود یک میلیون مسلمان روهینگیا در ولایت راخین میانمار زندگی می کنند، اما اکثریت بودایی ساکن این ایالت آنها را “مهاجران غیرقانونی” می دانند که از بنگلادش آمده‌اند.

این گروه از مسلمانان چند نسل است که در میانمار زندگی می کنند، اما دولت میانمار برای آنها حق شهروندی قائل نیست.

میانمار ماه گذشته میلادی و پس از آنکه چند مأمور پولیس در یک گذرگاه مرزی کشته شدند، عملیات گسترده‌ای را در این منطقه آغاز کرده است. بعضی مقامات دولتی یک گروه شبه نظامی روهینگیا را مسئول قتل این مأموران خوانده‌اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اوایل هفته جاری با انتشار چند تصویر ماهواره ای گفت که در شش هفته اخیر در قریه های محل سکونت مسلمانان روهینگیا، صدها خانه نابود شده است.

دولت میانمار دست داشتن در تخریب این خانه‌ها را تکذیب کرده و گفته است که ساکنان، خانه‌های خود را آتش زده‌اند تا توجه افکار عمومی جهان را جلب کنند.

بعضی از آوارگانی که به بنگلادش رسیده‌اند، می گویند که به زن‌ها تجاوز شده، مردها کشته شده‌اند و خانه‌ها به آتش کشیده شده است. میانمار این ادعاها را تکذیب می کند.

این گزارش ها به طور مستقل قابل تأیید نیست چون دولت میانمار اجازه سفر خبرنگاران یا امدادرسانان بین المللی را به این منطقه نمی دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *