نگاهی به عملیات ارتش سوریه در شهر حلب!

عملیات سوریه در حلب ارتش سوریه به کمک “تیپ قدس” (به عربی: لواء القدس) از هفته گذشته عملیاتی را از سمت شمال شرقی حلب با هدف آزادسازی منطقه “هنانو” آغاز کرد.

ارتش سوریه در چهار روز اول، هجوم بیشتر با هدف کوبیدن و بمباران مواضع شورشیان، سعی داشتند که تجهیزات و تأسیسات دفاعی مسلحین را به طور کامل نابود کنند.

ارتش سوریه با انجام این نقشه، موفق شد علاوه بر منهدم کردن مقرات اصلی تروریست ها در شمال شرق حلب، ارسال هرگونه پشتیبانی را از سمت جنوب حلب که مرکز عملیات تروریست ها در شهر حلب به شمار می آید را متوقف کند.

سرانجام ارتش سوریه، چهار روز پیش با انجام حمله ای بزرگ و غافلگیرانه، موفق شد ” مساکن هنانو ، تپه الزهور و قبرستان الاسلامیه” را به کنترل کامل خود در بیاورد. ارتش سوریه همچنین آرام آرام به سمت شهرک هنانو در کنار مساکن هنانو حرکت کرد و پس از درگیری های سنگین با تروریست ها سرانجام موفق شد، این شهرک را آزاد کند.

هدف بعدی ارتش سوریه دو نیم کردن شمال و جنوب شرق شهر حلب بود. به همین دلیل ارتش سوریه با پیشروی به سمت منطقه صاخور، موفق شد بخش هایی از این مناطق را تحت تصرف خود دربیاورد. ارتش سوریه همچنان به فشار خود در این منطقه ادامه می داد و موفق شد تا مرکز الصاخور پیشروی کند؛ این امر برای تروریست ها به معنای از دست دادن مناطق شمالی و افزایش فشار بر روی آنها بود. لذا تروریست ها برای جلوگیری از پیشروی ارتش، بخش زیادی از نیروهای موجود خویش در مناطق شمالی حلب از جمله بستان الپاشا، الحیدریه، الشیخ فارس، الشیخ خضر، الانذارات و عین التل را به جبهه الصاخور فرا خواندند.

اما ارتش سوریه در عملیاتی سریع و ویران کننده با کمک نیروهای کرد موجود در منطقه شیخ مقصود، از سمت بستان الپاشا، بعیدین و السکن الشبابی در شمال منطقه الحیدریه به مواضع مسلحین حمله ور شد و با وجود تخلیه جبهه ها از سوی شورشیان در آن مناطق، ارتش سوریه با راحتی بیشتر و مقاومت نه چندان زیاد عناصر تروریستی وارد بخش های شمال شرقی حلب شد.

تروریست ها می دانستند که اگر از الصاخور به سمت شمال بروند و به مقاومت با نیروهای پیشروی کننده ارتش در شمال بپردازند، ارتش آنها را محاصره خواهد کرد؛ لذا تکفیری ها راه فرار را انتخاب کردند و به طور کامل از مناطق شمال حلب عقب نشینی کردند.

عملیات اخیر ارتش سوریه در کمتر از ۷۲ ساعت، باعث آزادسازی ۱۲ منطقه در شمال بخش های شرقی حلب شد. این پیشروی ها همچنین موجب آزادسازی بیش از ۳۰۰۰ ساختمان مسکونی شد.

عملیات اخیر ارتش سوریه موجب فرار بیش از ۱۰۰۰۰ غیرنظامی از چنگ تروریست ها و انتقال آن ها به مناطق امن برای اسکان موقت توسط ارتش سوریه شد.

عملیات اخیر ارتش بزرگترین و سریع ترین عملیات نیروهای سوری طی سه سال اخیر در حلب بود که طی آن ارتش سوریه ۲۰ کیلومتر مربع از ۴۵ کیلومتر مربع مناطق شرقی حلب را به طور کامل پاکسازی کرد.

شنیده شده که با توجه به سخت تر بودن عملیات نیروهای سوری در قطاع جنوبی و مرکزی بخش های شرقی حلب به دلیل وجود تراکم جمعیتی غیرنظامیان و بیشتر بودن عناصر مخالف در این جبهه، محتمل است که ارتش سوریه همراه با گروه های مقاومت عراق و حزب الله، عملیات جنوب شرق حلب را آغاز خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *