نفوذ آمریکا و اسرائیل در عراق بواسطه‌ی دست نشانده های عربستان

با این منطق می توان تمام رخدادهایی که در فضای سیاست زده‌ی عراق در حال رخ دادن است را از زوایای مختلف با وجود تمام اختلاف نظرها تحلیل کرد.

Cp9SuqHWcAEaNqp.jpg large

کسی که اظهارات دولت‌های همسایه که در زمینه های سیاسی چند نوع ولی در روش‌های خونین یکی هستند را پی گیری کند سریع متوجه این امر می‌شود که نمی‌توان سعی برای نفوذ در منطقه را از تحلیل این موضع گیری‌ها کنار گذاشت. و این امر فقط مختص به کشورهای همسایه نمی‌شود بلکه قدرتهای جهانی هم در سعی برای نفوذ در منطقه و مخصوصا عراق هستند اما اتفاقاتی که در جریان است حاکی از عدم سیطره‌ی قدرت‌های جهانی بر عراق است بدین خاطر این کشورها در حال استفاده از دولت های همسایه برای نفوذ در عراق با اسلوبی متفاوت هستند.

شایان ذکر است که نفوذ امریکا در عراق از سال ۲۰۰۳ و بعد از سقوط صدام رو به کاهش نهاد و بعد از خروج کامل نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۱ و در زمان حکومت نوری مالکی و همچنین بعد از انتشار داعش در منطقه و علی الخصوص در عراق و سوریه نفوذ این کشور در عراق رو به افزایش نهاد زیراکه این گروه مناطق زیادی از عراق را در سال ۲۰۱۴ اشغال کرد.

ایالات متحده به اصلاح سیاست‌های خود در عراق برای سیطره‌ی سیاسی بر این کشور و افزایش نفوذش پرداخت و این کار را از طریق کمک به کناره گیری مالکی از قدرت و بالا امدن حیدر العبادی از سویی و اقدام به حملات هوایی بر علیه داعش و فرماندهی پیمان ضد داعش از جهتی دیگر انجام داد. به علت وضعیت سیاسی حاکم بر داخل عراق ترجیح داده می‌شود که این معادله با شکست روبرو شود. در پی این وقایع امریکا به همراه همپیمان اصلی اش یعنی رژیم اسرائیل اقدام به افزایش نفوذ در عراق به واسطه ی یکی از دولت های همسایه یعنی عربستان سعودی کرده است که در سالهای اخیر سعی در نفوذ نه فقط در این کشور بلکه در کل منطقه را دارد بالاخص بعد از به حکومت رسیدن ملک سلمان  هنگامی که اقدام به بوجود آوردن تغییرات اساسی  در سیاست خارجی خود کرده و از آن پس و مخصوصا بعد از سقوط دولت هایی که عامل قدرت عربستان در منطقه بوده اند و نمی توان فراموش کرد که جریان سوریه برای عربستان جریانی خسارت بار بوده است.

بدین خاطر این کشور اقدام به انجام تلاشهایی برای گسترش نفوذ خود ابتدا در جنوب عراق که مرزهای زیادی با این کشور دارد کرد که از آن جمله می توان به فتاوای بزرگان علمای عربستان در رابطه با انجام فعالیت های تروریستی و همچنین تعیین ثامر السهبان که دارای سابقه در زمینه ی تروریسم و حمایت از گروه‌های تروریستی است به عنوان سفیر این کشور در عراق اشاره کرد.

و شایان ذکر است که یکی از دلایل وجود تعداد زیادی از تروریست های دارای تابعیت عربستان در عراق وجود السهبان است که از هنگامی که کلیدهای سفارت سعودی را در دست گرفته است تجهیز تروریست های سعودی داعش ادامه و افزایش پیدا کرده است.

عربستان که به دستور امریکا و اسرائیل مامور به افزایش نفوذ خود در عراق است اقدام به برداشتن قدمهای مهمی کرده است که برروی آینده‌ی عراق و همینطور بر سیاستمداران آینده‌ی این کشور تاثیر خواهد گذاشت و بارزترین این اقدامات که می‌توان به تلاش این کشور برای نزدیک شدن به وزیر دفاع عراق خالد العبیدی و مردان نظامی اش از طریق ثامر السبهان و همچنین تلاش برای نزدیک شدن به رهبران عراق و احزاب سیاسی این کشور که در درگیری‌های سیاسی در پارلمان غرق شده‌اند مانند جریان صدر و … اشاره کرد و یکی از راهکارهایی که عربستان در پیش گرفته است دادن بورسیه‌ی تحصیلی امریکا به جوانان عراقی است و این بعد از دیدارهای متعدد سفیر این کشور با وزیر دفاع عراق و برخی فرماندهان نظامی او رخ داد و این دلیلی است بر استراتژی جدید ملک سلمان که با استراتژی قدیم این کشور که بر پایه‌ی حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق بود متفاوت است و خود را در ساختن رهبران سیاسی جدید عراق نمایان می‌کند و این امری است خطرناک برای آینده‌ی نزدیک جامعه‌ی عراق.

Author

About Author