نا امنی در سرپل، نا امنی تمام ولایات شمالی کشور است

محمد نور رحمانی عضو شورای ولایتی سرپلتا زمانیکه ولایت سرپل امن و از وجود طالبان مسلح پاکسازی نشود، آوردن امنیت در ولایت های دیگر نا ممکن است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شورای ولایتی سرپل با نگرانی از فعالیت گسترده طالبان مسلح درین ولایت می گویند هرگونه عملیات در ولایت های شمالی و دیگر ولایت های همجوار سرپل بدون هماهنگی در قسمت از بین بردن لانه های طالبان درین ولایت راه اندازی شود، نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

محمد نور رحمانی عضو شورای ولایتی سرپل با بیان این مطلب به خبرگزاری خاور میانه می گوید: بخش های ازین ولایت به ویژه ولسوالی کوهستانات پناه گاه امن هراس افگنان و متصل کننده چندین ولایت است و ازین لحاظ طالبان از تمامی ولایت می توانند درین ولسوالی پناه بیاورند.

این درحالیست که گفته می شود اعضای گروه طالبان مسلح که در عملیات نظامیان افغان از بخش های ولایت جوزجان متواری شده اند در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل جابجا شده و صفوف طالبان مسلح را درین ولایت قوت بخشیده اند.

مقام های محلی در ولایت جوزجان از وارد شدن تلفات سنگین به طالبان مسلح در دو روز گذشته درین ولایت خبر داده می گویند: اعضای باقیمانده این گروه پس از شکست در مقابل نظامیان افغان به ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل که تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارد پناه برده اند.

حکمت الله امین زاده سخنگوی پولیس جوزجان می گوید: در عملیات مشترک نظامیان افغان که دو روز پیش به رهبری معاون اول کشور در مربوطات شهر شبرغان مرکز این ولایت آغاز شده بود ۳۵ طالب مسلح کشته ، ۴۵ عضو این گروه زخمی شده و تعداد ۲۵ تن دیگر شان بازداشت شده اند.

مقام های محلی در ولایت سرپل نیز تجمع طالبان مسلح را در ولسوالی کوهستانات و بخش های دیگر این ولایت خطر آفرین به امنیت ولایت سرپل و ولایت های همجوار آن می داند.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل با تایید این که ولسوالی کوهستانات هنوز تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارد گفت :

“متواری شدن طالبان مسلح از ولایت جوزجان احتمال دارد چون ولسوالی کوهستانات یک پناه گاه امن به هراس افگنان مبدل شده و این موضوع برای ما نگران کننده است”.

سخنگوی والی سرپل و اعضای شورای ولایت این ولایت موجودیت طالبان مسلح را یک خطر جدی به امنیت ولایت های جوزجان، فاریاب، بلخ، سمنگان و غور می دانند به باور آنان تا زمانیکه لانه های طالبان مسلح از ولایت سرپل از بین برده نشود هر از گاهی می تواند دوباره امنیت ولایت جوزجان و چندین ولایت دیگر همجوار را تهدید کند.

گفته می شود عملیات در ولایت جوزجان به هدف سرکوب مخالفان مسلح دولت با رهبری معاون اول کشور راه اندازی شده است.

عبدالرشید دوستم معاون اول کشور نیز از وارد شدن تلفات سنگین به مخالفان مسلح دولت سخن زده و هشدار داده است که طالبان مسلح را الی نابودی شان در هر گوشه افغانستان تعقیت می کند.

Author

About Author