ناوه بازپس گرفته شد؛ اما تهدید سقوط وجود دارد

با وجود اینکه مقام های محلی هلمند از بازپس گیری تعمیرهای اداری ولسوالی ناوه توسط نیروهای دولتی خبر می دهند؛ اما باشنده گان هلمند از موجودیت تهدید سقوط ناوه و دیگر ولسوالی ها نگران هستند.

عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه به صراحت اظهار داشت که ولسوالی ناوه سقوط نکرده بود؛ اما محاصره جدی از سوی مخالفان مسلح صورت گرفته بود.

1831546

به گفته وی، نیمه های شب گذشته نیروهای دولتی موفق شدند طالبان مسلح را از ولسوالی ناوه عقب زده و محاصره را بشکنند و راه را برای حضور دیگر نیروها باز کنند.

سخنگوی والی هملند افزود که والی این ولایت نیز در خط مقدم نبرد حضور داشت و عملیات را شخصاً رهبری می کرد.

منبع گفت که در عملیات برای شکستاندن محاصره طالبان مسلح، تلفات سنگینی به مخالفین وارد شده و اجساد شماری از آنها نیز در میدان نبرد باقی مانده است.

ځواک، گزارش ها مبنی بر سقوط ولسوالی ناوه به دست طالبان مسلح را بی بنیاد دانسته و گفت :«ولسوالی ناوه تنها در محاصره بوده و هیچ وقت سقوط نکرده است.»

اما ولسوالی ناوه سقوط کرده بود!!

در عین حال، یک منبع که نخواست نامی از وی گرفته شود به خاورمیانه گفت :«مقر ولسوالی و تعمیر مدیریت امنیت ولسوالی ناوه عصر دیروز به دست طالبان مسلح سقوط کرد و با رسیدن نیروهای تازه نفس در ساعت ۱۲ شب گذشته دوباره تحت کنترول دولت درآمد.»

به گفته وی، ولسوالی ناوه از چهار روز پیش از کنترول دولت درآمده بود؛ اما شب گذشته تنها نیروهای دولتی موفق شدند ادارات دولتی و مقر ولسوالی را که ساحه یک کیلومتر را احتوا می کند، بازپس بگیرند.

بر اساس معلومات منبع، در بازپس گیری مناطق اداری ناوه، تلفات سنگین به طالبان مسلح وارد شده است.

این منبع مدعی شد که در حال حاضر تنها یک کیلومتر ولسوالی ناوه در اختیار نیروهای دولتی است و مابقی آن از کنترول دولت بیرون است و طالبان مسلح در آن مناطق حضور دارند.

با این حال، موصوف تاکید کرد که تنها ۱۰ درصد خاک هلمند در اختیار دولت است و ۹۰ درصد دیگر آن از کنترول دولت و نیروهای دولتی خارج است.

بر اساس معلومات منبع، تنها سه حوزه شهری در لشکرگاه در اختیار دولت است و نیروهای دولتی در آن حضور دارند.

اما این گفته ها از سوی سخنگوی والی هلمند رد شده و می گوید که دولت تنها در شماری از ولسوالی های شمالی و دورافتاده هلمند کنترول ندارد.

ادامه عملیات

738AE9E2-63DF-4988-92C9-DB2834198E37_cx0_cy1_cw0_w987_r1_s_r1

در هر صورت، عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند از ادامه عملیات در شماری از ولسوالی های این ولایت به ویژه گرمسیر و ناوه خبر می دهد.

به گفته وی، عملیات و درگیری در روزهای اخیر شدت یافته و نیروهای کمکی نیز در این ولایت در حال افزایش یافتن است.

اما منبعی که نخواست نامش گرفته شود میگوید که شدت درگیری ها در ولسوالی های گرمسیر و ناوه و نزدیکی شهر لشکرگاه ادامه دارد و خطر سقوط دوباره دو ولسوالی یادشده همچنان ادامه دارد.

طالبان مسلح نیز گفته اند که بخش های عمده ولسوالی ناوه در اختیار آنها است و بسیاری از پوسته های امنیتی را به کنترول درآورده اند.

با این حال باید به انتظار سرنوشت ولایت هلمند ماند و دید که گفته های ضد و نقیض در مورد سقوط و یا موجودیت خطر سقوط شماری از مناطق به چه شکل رقم خواهند خورد؟

Author

About Author