ناامنی و تروریسم بهانه ای برای عدم اصلاحات نیست

Afghan presidential candidate Ashraf Ghani Ahmadzai gestures during a press conference in Kabul on April 13, 2014. Former foreign minister Abdullah Abdullah is leading his closest rival Ashraf Ghani in the Afghan presidential election, the country's Independent Election Commission (IEC) said on April 13, with the early results indicating a run-off vote is likely .Ghani told reporters "We welcome the commission's announcement because it created an environment of more certainty," and praised the state's security forces for remaining neutral "with some small exceptions". AFP PHOTO/ Wakil Kohsar

رئیس جمهور غنی در حضور مقام های عالی رتبه دولتی و کشورهای کمک کننده به افغانستان گفت که ناامنی و تهدید تروریسم نمی تواند بهانه ای برای نیاوردن اصلاحات شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در نشست امروز (۱۴سنبله) گروه کاری مشترک انسجام و هماهنگی نشست بروکسل اظهار داشت که دولت به تعهد خود در قبال اصلاحات باورمند و پایبند است.

رئیس جمهور اظهار داشت که یک دولت فاسد را به میراث گرفته و تلاش دارد تا فساد اداری را کنترول کند.

وی باورمند است که با همکاری کشورهای کمک کننده در راه کنترول فساد اداری موفق خواهد بود.

آقای غنی، فساد اداری را یکی از عوامل عمده فقر و ایجاد طبقات اقتصادی در جامعه دانسته و تصریح کرد تا زمانی که خشونت از بین نرود، فقر برچیده نمی شود.

با این گفته ها، رئیس جمهور اشاره کرد که مردم خواهان تغییر هستند و این خواسته زمانی عملی می‏ شود که دولت، فساد و نا امنی را از بین ببرد.

در عین حال، غنی تاکید کرد که یک اقتصاد فاسد را به میراث گرفته و تلاش برای ایجاد تغییر در زنده گی مردم با این اقتصاد، مشکل است و دولت باید در راه مبارزه با فساد اداری تلاش جدی نماید و نهادهای جوابده در سطح دولت ایجاد شود.

رئیس جمهور غنی به نتایج سروی های مختلف در کشور اشاره کرده و گفت که تمام این نتایج نشان می دهد که مردم خواهان تعلیم و تربیت برای فرزندانشان هستند و دولت متعهد است تا این شرایط را برای مردم فراهم کند.

از سویی هم، اکلیل حکیمی، وزیر مالیه در این نشست، گزارشی از برنامه ها و کارکردهای دولت را ارائه کرد.

وی گفت که دولت بر اساس تعهد خود در جهت حرکت به سوی خودکفایی که در نشست لندن وعده داده است؛ کار می کند و در این راستا کارهایی نیز انجام داده است.

حکیمی با اشاره به ازدیاد یک اعشاریه دو میلیارد دالری در عواید، گزینش ۴ وزیر، ۹ معین و ۴ سفیر زن، ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه فساد اداری و تقویت بخش خصوصی به ویژه پیشه وران زن،‌ در کشور افزود که تطبیق برنامه‌ های اصلاحی حکومت نیازمند تلاش مشترک افغانستان و جامعه جهانی است.

وزیر مالیه افزود که مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه فساد، ۲۰ قضیه مهم فساد به شمول پرونده های برخی مقام های عالی رتبه دولتی را به بررسی گرفته است.

وی پروژه های منطقه ای همانند کاسا یک هزار، بازگشایی بندر چابهار، تاپی، آغاز کار خط آهن هرات، ترکمنستان و چین به افغانستان را از جمله پروژه هایی در چارچوب برنامه صلح و انکشاف ملی افغانستان دانست.

در عین حال، تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در کابل، پیشرفت در راستای تطبیق برنامه های دولت افغانستان را مستلزم امنیت دانست.

به باور وی، متاسفانه ادامه نا امنی ها تاثیرات بزرگی را بالای زنده گی مردم افغانستان گذاشته است.

با این حال، یاماموتو تاکید کرد که در نشست بروکسل از جامعه جهانی خواسته خواهد شد که به کمک های شان به افغانستان ادامه دهند ؛ اما وی این تعهد جامعه جهانی را وابسته به برنامه های اصلاحی حکومت دانست.

قرار است تا یک ماه دیگر نشست بروکسل در مورد ادامه کمک های جامعه جهانی به ویژه کشورهای عضو ناتو به افغانستان در بلجیم برگزار شود.

این در حالی است که تا حال بخش عمده تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی از جمله اصلاحات در نظام انتخاباتی، مبارزه جدی با فساد و تامین امنیت عملی نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *