میانمار: برای تعیین سرنوشت اقلیت مسلمانان روهینگیا نیاز به فرصت کافی داریم

pic-18765-1448021350وزیر امور خارجه میانمار از کشورهای خوارجی خواستار زمان کافی برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت مسلمانان این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از ایرنا، اقلیت مسلمانان در میانمار سالهاست که تحت ظلم و ستم دولت های قبلی و بودائیان تندرو این کشور بسر میبرند و این امید وجود داشت تا دولت برآمده از پیروزی حزب ‘جبهه ملی برای دمکراسی’ میانمار به رهبری ‘آنگ سان سوچی’ بتواند تصمیمی عادلانه در مورد این اقلیت قومی اتخاذ کند.

مواضع دولت جدید میانمار طی چند ماه اخیر نشان می داد این دولت نیز همچنان قصد دارد این اقلیت مسلمان را تحت فشار قرار دهد و آنها را شهروند میانمار نخوانده و اقلیت مهاجر بنگلالی تلقی کند.

برخی کارشناسان معتقد بودند ‘سان سوچی’ از فشار بودائیان تندرو بردولتش هراس دارد و دلیل آن را تجمعاتی دانستند که این بودائیان پس از مواضع سفیر آمریکا در مورد روهینگیایی ها در نایپیداو برگزار کردند.

وزیر امور خارجه میانمار روز یکشنبه پس از دیدار با ‘جان کری’ همتای آمریکایی خود در گفت وگو با خبرنگاران، خواستار ایجاد فضای کافی توسط کشورهای خارجی برای تصمیم در مورد این اقلیت مسلمان شد.

به نوشته روز دوشنبه تارنمای ‘اتوسان’ مالزی، وی گفت که این موضوع باید به شیوه میانمار حل و فصل شود. ما نیاز داریم مشکلات درک شود و این فرصت را برای حل مشکلات خود نیاز داریم.

در همین حال، جان کری موضوع روهینگیایی های مسلمان را ‘بسیار حساس’ دانست و گفت که جزئیات بیشتر در دیدار با سوچی مورد بحث قرار گرفته است.

در حالی که دولت میانمار و بودائیان تندرو استفاده از کلمه ‘روهینگیا’ را در مورد اقلیت مسلمان این کشور نادرست می دانند، آمریکا استفاده از این واژه را درست دانسته و تاکید دارد برغم انتقادهای دولت میانمار این روش را همچنان در دستور کار خود دارد.

‘اسکارت مارشل’ سفیر جدید واشنگتن در ‘نایپیداو’ هفته گذشته پس از اقدام اخیر ‘آنگ سان سوچی’ مبنی بر درخواست برای پرهیز آمریکا از استفاده از واژه روهینگیا برای مسلمانان این کشور، بر تداوم استفاده از واژه روهینگیا تاکید کرد.

بودایی های افراط گرا در میانمار سال ۲۰۱۲ برای محدود کردن مسلمانان روهینگیا در ولایت راخین واقع در غرب این کشور، آغازگر یک نسل کشی بودند که تاکنون دو دولت میانمار از دو جبهه مختلف با سکوت در قبال این حوادث، انتقادهای بسیاری را متوجه خود کرده اند.

در حال حاضر حدود ۱۲۵ هزار مسلمان روهینگیایی پس از خشونت بودائیان تندرو در سال ۲۰۱۲ در ولایت راخین به اجبار در تبعید زندگی می کنند.

حدود ۱۰۰ هزار روهینگیایی مسلمان نیز به صورت قانونی و غیرقانونی وارد مالزی شده و ده ها هزار نفر از آن ها در اردوگاه زندگی می کنند.

این اقلیت مسلمان میانمار طی سال های گذشته به دلیل ظلم ناشی از اکثریت حاکم خود را به قاچاقچیان انسان سپرده و تلاش کردند از راه های غیرقانونی خود را به کشورهای همسایه برسانند، اما پیدا شدن گورهای جمعی در یکسال گذشته در مرز تایلند و مالزی نشان می دهد بسیاری از این مسلمانان بی پناه در مسیر کشته شده اند.

Author

About Author