مرگ احتمالی «ملااختر منصور» رهبر شورشیان طالب

ملااختر منصور رهبر شورشیان طالب، عصر دیروز، در نتیجه یک حمله هوایی در منطقه دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد

irna1-82083720پنتاگون با نشر اعلامیه از خبر مرگ احتمالی «ملااختر منصور» رهبر شورشیان طالب در حمله جنگنده های آمریکایی در نزدیکی مرز افغانستان در پاکستان خبر داد.

به گزارش خاورمیانه، پنتاگون در اعلامیه نشر شده گفته است که موتر حامل ملا اختر منصور دیروز شنبه در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یکی از نقاط پاکستان در نزدیک مرز افغانستان هدف قرار گرفته و او به همراه یکی از افرادش به احتمال زیاد کشته شده است.

پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه اعلام کرده است این حمله به دستور شخص باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است.

با این یک مقام از ریاست جمهوری افغانستان که نخواست نامی از وی برده شود به خاورمیانه گفت به احتمال زیاد این خبر مرگ منصور صحت دارد و تا ساعتی بعد اعلامیه ارگ ریاست جمهوری در ارتباط به این موضوع نشر خواهد شد.

در صورت صحت داشتن خبر مرگ ملا اختر منصور، تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان از جمله روند مذاکرات صلح با شورشیان طالب دچار دگرگونی های اساسی خواهد شد و این موضوع حتی فضای روابط افغانستان و پاکستان و نیز فضای سیاسی و امنیتی پاکستان را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تابستان سال گذشته کمتر از یک ماه پس از برگزاری دور اول مذاکرات مستقیم صلح میان نمایندگان شورشیان طالب افغانستان و دولت کابل به میزبانی اسلام آباد، انتشار خبر غافلگیر کننده مرگ ملا عمر، باعث شد تا روند این مذاکرات متوقف شود و با نزدیک به یک سال تلاش های پی در پی گروه چهارجانبه متشکل از افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برای راضی کردن شورشیان طالب به بازگشت به پای میز گفت و گوهای صلح با دولت کابل، تا به امروز نافرجام بوده است. 

انتشار گزارش پنتاگون در حالی صورت گرفته است که کشورهای چین، آمریکا، پاکستان و افغانستان سعی در برگزاری مذاکرات صلح با طالبان هستند.

Author

About Author