مقاله نویسی سخنگویان وزارت ها برای ارائه معلومات بیشتر به رسانه ها

حکومت افغانستان می گوید که سخنگویان وزارت ها و نهادهای دولتی باید در دادن معلومات با رسانه ها همکاری همه جانبه داشته باشند و سخنگویان وزارت ها برای ارائه معلومات بیشتر، مقاله هم بنویسند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهور در نشست خبری امروز (۲۵میزان) اظهار داشت که قانون دسترسی به معلومات نافذ بوده و سخنگویان دولتی باید بر اساس این قانون، با رسانه ها همکاری کنند.

چخانسوری اظهار داشت که طبق حکم رئیس جمهور در قانون دسترسی به اطلاعات، وزرا، روسای نهادهای دولتی در مرکز و والیان موظف اند با روی دست گرفتن یک طرزالعمل مناسب و با در نظر گرفتن درجه محرمیت، اطلاعات را در دسترس قرار دهند.

در بخش دیگر این حکم آمده است که وزرا، مقام های دولتی مرکز و والیان باید هرماه یک بار کارکردهای خود را به اطلاع مردم رسانده و معلومات را در اختیار سخنگویان قرار دهند و سخنگویان نیز باید با رسانه ها ارتباط داشته باشند.

همچنین سخنگوی رئیس جمهور افزود که تمام سخنگویان نهادهای دولتی به ویژه وزارت خانه ها باید معلومات را در اختیار رسانه ها قرار دهند.

وی گفت :«سخنگویان وزارت ها نه تنها از طریق مصاحبه، تلیفون، ایمیل و دیگر راه های ارتباطی بلکه باید مقاله نیز بنویسند و معلومات را از این طریق در اختیار رسانه ها و مردم قرار دهند.»

از سوی دیگر، چخانسوری تاکید کرد که قانون دسترسی به اطلاعات نافذ بوده و جنبه عملی دارد و هیچ یک از سخنگویان و مقام های مسوول نباید بر خلاف آن رفتار کنند.

در عین حال، صدیق الله توحیدی، مسوول نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان در این نشست اظهار داشت که باید تلاش شود که در هر مقطع، معلومات در اختیار رسانه ها قرار بگیرد.

وی اظهار داشت که تا هنوز اداره های دولتی توانایی طبقه بندی معلومات را ندارند و حکومت باید تلاش داشته باشد که حکم صادر شده را مورد حمایت قرار دهد.

از سویی هم، توحیدی به خشونت علیه خبرنگاران اشاره کرده و از حکومت خواست تا در راستای کاهش این امر بکوشد و عاملین آن را به پنجه قانون بسپارد.

قانون دسترسی به اطلاعات در حالی از سوی رئیس جمهور توشیح شده و نافذ می شود که هم اکنون نیز شماری از سخنگویان وزارت خانه ها به صورت سلیقه ای با خبرنگاران و رسانه ها برخورد کرده و در بسیاری از مواقع تنها با رسانه های معتبر به ویژه خارجی گفتگو کرده و معلومات را تنها در اختیار آنها قرار می دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *