مردم عامل مشروعیت دولت هستند

رهبر جبهه نوین ملی افغانستان به ادامه کمک های ناتو به حکومت وحدت ملی واکنش نشان داده و می گوید که این مردم هستند که به دولت مشروعیت می دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انورالحق احدی، امروز (۲۰سرطان) در نشست خبری در کابل گفت که حکومت وحدت ملی تا دو ماه دیگر مشروعیت خود را از دست می دهد.

0,,17937642_403,00

به گفته وی، بر اساس امضای توافق نامه سیاسی میان رئیس جمهور و رئیس اجراییه، ماه میزان، پایان کار حکومت وحدت ملی خواهد بود.

احدی معتقد است که کمک ها و یا ادامه کمک های ناتو نمی تواند نوعی مشروعیت دهی به دولت باشد و برای رفع بحران مشروعیت و حل نارسایی های موجود، نیاز به اجماع ملی است.

رهبر جبهه نوین ملی افغانستان اظهار داشت که تداوم و نتیجه گرفتن از گفتگوهای صلح و تامین امنیت شرط اساسی پایان مشکلات، چالش ها و درگیریهای افغانستان است.

وی با تاکید بر اصلاح نظام انتخاباتی، افزود که انتخابات آینده باید به صورت شفاف و عادلانه برگزار شود و زمان آن نیز به زودی تعیین شود.

465D77F1-939A-4A9B-ADF8-CD7237FC179A_cx0_cy3_cw0_w987_r1_s_r1

احدی افزود که دو ماه آینده فرصت مناسب برای حل بحران مشروعیت خواهد بود و هرگونه تاخیر در حل این بحران، نظام سیاسی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

پیش از این شورای حراست و ثبات به رهبری عبدالرب رسول سیاف، از دولت خواست تا لویه جرگه را دایر و در قانون اساسی اصلاحات و تعدیل ایجاد کرده و بحران مشروعیت دولت را حل کند.

حکومت وحدت ملی سال پیش، بعد از انتخاباتی که ادعای تقلب گسترده در آن مطرح شد با میانجیگری جان کری، وزیر امور خارجه امریکا بوجود آمد.

بر اساس توافقنامه ایجاد حکومت وحدت ملی، قرار بود تا دو سال پس از زمان تشکیل این حکومت، لویه جرگه افغانستان برگزار شده و اصلاحاتی در قانون اساسی ایجاد شود تا به ریاست اجراییه جایگاه قانونی داده شود و نظام افغانستان به ریاستی تغییر کند؛ اما تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

Author

About Author