مراسم اعطای سومین جایزه حقوق بشر برگزار شد

13901664_1141279765933142_1217175371_oمراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی به آیت الله شیخ عیسی قاسم و خانم آرزو مرالی روز چهارشنبه ۱۳اسد در محل برگزاری همایش های بین المللی صدا  و سیمای ولایت تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی با حضور اقای لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ، حجت الاسلام آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه برگزار گردید.

کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی در سال ۱۳۹۵ با بررسی ۱۵ کاندید از کشورهای مختلف سومین جایزه حقوق بشر اسلامی را به صورت مشترک به آیت الله شیخ عیسی قاسم، رییس مجلس علمای شیعی بحرین بدلیل نقش موثر وی در دفاع از حقوق مسلمانان بصورت مسالمت آمیز و تلاش برای پیشبرد اصول مردم سالاری دینی و خانم آرزو مرالی دبیر کل تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن به دلیل نقش موثر وی در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلام هراسی اعطاء نمود.

گفتنی است بدلیل عدم حضور ایت الله شیخ عیسی قاسم حجت الاسلام دقایق به نمایندگی از ایشان جایزه را دریافت نمودند.

در این مراسم از داکتر محمدصالح محسنی رتبه دوم پایان نامه های حوزه حقوق بشر از جمهوری اسلامی افغانستان نیز تقدیر شد.

داکتر محسنی مشغول تحصیل در جامعه المصطفی می باشد و رساله ی دکتری خویش را با عنوان مبانی انسان شناختی حقوق بشر در فلسفه ی اسلامی و دستاوردها ارایه نموده و رتبه دوم را از آن خود کرد.

وی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت: دراین رساله سعی کردم براساس اصول و مبانی فلسفه اسلامی حقوق بشر بنگرم و حقوق بشر را براساس اصول انسان شناختی فلسفه اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهم .

رئیس قوه قضاییه نیز در مراسم روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در سخنان خود اظهار داشت: مسئله حقوق بشر بسیار پر اهمیت است هم در دنیای امروز از لحاظ آثار مهم و نظری که دارد و هم برای ادیان الهی و خصوصا دین اسلام.

وی افزود: مسئله حقوق بشر یکی از مسائل محوری از لحاظ نظری و عملی است و لذا در دنیا هم به لحاظ نظری کارهای بسیار با ارزشی در مورد تحلیل حق انسانی، حق بشر، تحلیل ماهیت حق بطور کلی و رابطه حق با تکلیف صورت می‌گیرد و این موارد عمدتا در فلسفه سیاسی مورد تنقیح قرار می‌گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه کتاب‌ها و مقالات زیادی با عنوان حقوق بشر در دنیا منتشر شده است، ادامه داد: همچنین بخشی از مجموعه‌هایی مدون در باب فلسفه سیاسی به حقوق اختصاص داده شده و در باب آن بحث می‌شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: برای ما مسلمانان بحث حق بشر بحث بسیار اساسی است، نه فقط به دلیل نکات فلسفی مهمی که در تحقیق و تحلیل معنا و ماهیت حق وجود ندارد، بلکه به لحاظ ساختار انسان شناسی و جهان شناسی و خداشناسی که در پس پرده حق به نظر ما مسلمانان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تحلیل ماهیت حق بحث دشواری است، اظهار داشت: البته بنده در جلسات متعددی به جوانب این بحث اشاره کردم و یک نکته روشی و متدولوژیکال وجود دارد که در تحلیل مسئله حق در آن خطا می‌شود و آن این است که برای تحلیل ماهیت حق به دنبال معانی لفظ حق می‌روند و عنوان می‌کنند که لفظ حق ۵ تا ۱۰ معنا دارد.

عضو مجلس خبرگان ایران به تبیین تفاوت بین معنا و ماهیت پرداخت و گفت: فرق بین معنا و ماهیت بحث مهمی است که هم برخی از فیلسوفان غربی به آن توجه کرده‌اند و هم بنده دیده‌ام که ابن سینا در کتاب برهان در قرن چهارم به این مسئله توجه کرده است.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: بنده پیشنهاد دادم که بحث‌هایی درباره حقوق و حقوق بشر اسلامی را جزء کارهای اساسی قرار دهیم؛ البته نمی‌شود فقط انتزاعی عمل کرد؛ اما یکی از کارهایی که باید در ستاد با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی پیگیری شود، درباره ماهیت حق است و اینکه آیا حق بشر که وجود دارد، واقعیت حق است یا خیر؟

وی گفت: خود بحثِ اینکه حق، قراردادی است، باید تحلیل شود؛ آیا تمام حق‌ها قراردادی هستند و با قرارداد پدید می آیند و یا لااقل برخی حقوق باید واقعی باشند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پشت صحنه دارد که نگاه ها و ایدئولوژی در آن نهفته است و در کمیته‌های پیش نویس کسانی که این اعلامیه جهانی را تدوین کرده اند، بیان کرده اند که نگاهشان سکولار و لیبرال است. آنها در ماده یک اعلامیه حقوق بشر حفظ  کرامت انسانی را مطرح کرده اند و با این موضوع پیش آمدند و در نسلهای بعدی مصوبات سازمان ملل در مورد حقوق بشر به مسئله آزادی ازدواج اشاره کردند. البته ما هم قبول داریم که ازدواج اجباری باطل است؛ اما آنها کم‌کم مفهوم ازدواج را به همجنس هم تسرّی دادند.

رئیس قوه قضا ادامه داد: ۹۸ درصد مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند؛ نظامی که اسلام اساس آن است و حال، غرب می گوید اسلام نباشد؛ اما باید بدانند که حرفهایی که در مورد نقض قصاص و اعدام می زنند، نفی حقوق مردم ماست. چه کسی به شما (آمریکایی ها) حق داده ایدئولوژی لیبرال و سکولار و نحوه حیات غربی خود را به ما تحمیل کنید.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه رفتار غرب در باب حقوق بشر دوگانگی دارد و آنها از حقوق بشر استفاده ابزاری می کنند، گفت: حقوق آیت‌الله شیخ قاسم که مجاهد بی بدیل بحرین و منطقه است، رعایت نشده است و کسی که سکونتش در بحرین قدیمی تر است را سلب وطن کرده اند؛ آیا چنین چیزی امکان دارد که یک رهبر روحانی و انقلابی که اهداف حقوق بشری را مطرح می کند و می گوید هر بحرینی حق رأی داشته باشد، اینگونه مورد ظلم واقع شود؟ در اینجا آمریکایی ها چه موضع گیری کرده اند؟

وی تصریح کرد: آیا حقوق بشر فقط برای آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است و مسلمانان حقوق بشر ندارند؟ در فلسطین اشغالی هزاران کودک و مرد و زن و جوان را به شهادت رساندند؛ با دالرهای خود جلوی دهان دبیر کل سازمان مدافع حقوق بین الملل را می گیرند؛ این درحالی است که امروز برای همه دنیا معلوم شده که دفاع آنها از حقوق بشر ابزاری است و هر جا که میل دارند حقوق بشر را مانند پتک می کنند. آیا این حقوق بشر است؟

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: ما در طول سی و چند سال چند میلیون مهاجر افغانستانی و عراقی را پذیرفته و از آنها استقبال کردیم. با اینکه کشورمان در تحریم های گسترده بود، اما ما آنها را پذیرفتیم، به آنها اسکان دادیم و بر اساس نگاه انسانی، مقام معظم رهبری فرمودند فرزندان آنها در مدارس ما تحصیل کنند؛ اما کل اروپا با آن ثروت بیکرانش، مهاجرین و آواره هایی را که خودش مسبب آوارگی آنها بود، نپذیرفت و از این مسئله استنکاف کرد. آیا این حقوق بشر است؟ اروپا باید در این زمینه توضیح دهد.

رئیس قوه قضائیه گفت: آواره‌های سوری را چه کسی در دنیا ایجاد کرده است؟ داعش با چه ابزار و اسلحه ای کار می کند و مدافع اینها چه کسانی هستند؟ همگان می دانند که عربستان، حکومت دست نشانده ای است و این کشورها، ضد بشری ترین رفتارها را انجام می دهند و بطور مثال سر کودک ده ساله را می‌بُرند و فیلم آن را پخش می کنند.

وی تصریح کرد: کار غرب در دفاع از حقوق بشر رنگ باخته است؛ چرا که رفتار آنها ابزاری و دوگانه است و در خود آمریکا حق سیاه پوستان رعایت نمی شود و روزی نیست که سیاه پوستی توسط پولیس در آنجا کشته نشود، کشورهای اسلامی باید به خود بیایند و راه مستقل خودشان را پیش بگیرند و جمهوری اسلامی ایران در حقوق بشری که منبعث از معنویت و نگاه الهی است، پیشتاز است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: به شورای عالی امنیت ملی ، وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر پیشنهاد می کنم مسئله گفتگو با کشورهای اروپایی را در بحث  حقوق بشر باز کنند؛ چون ما در زمینه حقوق بشر مدعی هستیم؛ اما حساب آمریکایی‌ها جداست؛ آنها اهل خدعه هستند و این موضوع را تمام و کمال در برجام نشان دادند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما برجام دو و سه و چهار و پنج نداریم و ما در این گفتگوها شروطی داریم چرا که معتقدیم کیفیت این گفتگوها باید طرفینی باشد.

رئیس قوه قضا ادامه داد: رفتار اروپا با بشریت در تمام دنیا با توجه به اسلام هراسی هایی که دراروپا راه انداخته اند و کشف حجاب اجباری در مکاتب ها و دانشگاه های فرانسه جای سوال دارد و ما نسبت به این مسائل در اروپا بحث و سوال داریم. آنها اسلام هراسی در اروپا راه می اندازند؛ اما اگر کسی به هولوکاست نگاه چپی بکند، باید به زندان برود. این مسائل هم در گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا باید مطرح شود.

Author

About Author