مداخله داخلی خطرناک تر از دشمن خارجی است

f5ad928d64d8047f844cdeea887ed383_XLرهبری تمام عملیات تروریستی که جان کودک و زن کشور را می گیرد، از مراکزی در پایتخت (کابل) افغانستان انجام می شود که باید تصفیه شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گفته ها در چهارمین سالگشت ترور استاد برهان الدین ربانی از سوی سخنرانان ابراز شد.

همچنین ترور شخصیت های مطرح کشور و کشته دادن هر روزه ملت برای بدست آوردن و تامین صلح در کشور، قیمت های زیادی دانسته شد که برای تامین صلح پرداخته شده اند.

سخنرانان مراسم چهارمین سالگشت ترور استاد برهان الدین ربانی، رئیس جمهور سابق کشور، تامین صلح را از جمله آرمانهای استاد شهید دانسته و مداخله داخلی در کشور را جدی تر از دشمن خارجی دانستند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در پیام تصویری، استاد ربانی را چهره پیشتاز در عرصه دانش، جهاد، سیاست و روابط عنوان داشته و اظهار کرد که برهان الدین ربانی در مقام رهبری جهاد آزادی بخش افغانستان نقش برجسته داشت.

به گفته وی، استاد ربانی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت، بنیان گذار بوده و به این عقیده بود که افغانستان خانه تمام مردم است و به رای و نظر مردم احترام داشت.

غنی افزود :«در کشوری که هر روز عزیزانش در جنگ کشته می شود، تامین صلح قیمت زیادی می خواهد و باید پیام شهدا به مردم رسیده و در راه آزادی تلاش صورت گیرد.»

در عین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور نیز اظهار داشت :«استاد ربانی از شخصیت های بزرگ کشور بود، مردم دار افغانستان بود، رهبر جهاد بزرگ مردمی بود.»

وی در عین حال، ترور شخصیت های کشور را برنامه ای از سوی استخبارات کشورهای همسایه دانست و بیان داشت که مردم عام پاکستان برادر ما هستند؛ اما شکایت ما از آی اس آی و فوج پاکستان است.

کرزی به اتحاد مردم اشاره کرده و گفت؛ اتحاد و اتفاق مردم افغانستان توانست شوروی را شسکت بدهد؛ اما دشمنان کشور همیشه به فکر ایجاد تفرقه در بین ملت افغانستان بود که نشانه های آن یک سال و نیم پیش از خروج نیروهای شوروی بود که امریکایی ها با پاکستانی ها از خروج نیروهای شوروی خبر بوده و از برجا ماندن یک قدرت عظیم متشکل از مجاهدین و تجهیزات روسی هراس داشته و به فکر تخریب آن بودند.

به گفته رئیس جمهور پیشین، امریکایی ها و پاکستانی ها با حربه خود، تانکها و تجهیزات بجا مانده روسیه را از بین بردند و در بین مجاهدین نیز تفرقه ایجاد کردند.

از سوی دیگر، حامد کرزی خطاب به جوانان بازهم اظهار داشت که افغانستان را ترک نکنند و بمانند و این خاک را آباد بسازند و فریب رفتن به غرب و اروپا را نخورند.

منبع از علما، بزرگان و ریش سفیدان خواست تا در منابر و تکایا، جوانان را به ماندن در کشور تشویق کنند.

کرزی اظهار داشت :«جوانان ۲۵ ساله افغانستان، ۱۵ سال بعد که ۴۰ ساله شوند، می توانند رئیس جمهور کشور شوند؛ اما همان جوان در کشورهای خارجی و بعد از ۴۰ سالگی، ریش سفید شده و دیگر توان ظرفشویی و پاک کردن هوتل ها را نداشته و بیکار می مانند.»

در عین حال، عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی در سخنانی بازهم خطاب به جنایتکاران و طالبان که آنها را «مزدور» نامید، گفت که کشته های شما به بهشت نمی روند.

وی علت ترور و قتل استاد ربانی را عدم تحمل دشمن خارجی از یکجا شدن ملت افغانستان توسط استاد ربانی دانسته و اظهار داشت که هراس دشمن باعث شد تا به قتل عاجل وی مبادرت ورزید.

وی مزدوران را «سائل» دانسته و اظهار داشت :«دفاع از سائل حق بوده و کسی که در دفاع از حمله سائل کشته می شود به بهشت می رود؛ اما مزدور (سائل) اگر کشته می شود، جایش دوزخ است.»

سیاف، داعش و نحوه چگونگی آن تحت عنوان حکومت خلافت اسلامی را زیر سوال برده و گفت که نحوه انتخاب کسی که ادعای خلافت می کند، شرایط انتخاب خلیفه و عملکرد خلیفه و افراد اطراف آن به هیچ عنوان اسلامی نبوده و این گروه نمی تواند ادعای خلافت اسلامی داشته باشد در حالی که از هیچ گونه ظلم و وحشت ابا نمی ورزد.

منبع تصریح کرد که رهبری عملیات تخریبی که جان کودک و زنان کشور را می گیرد، از مراکزی است که در کابل حضور دارد که باید تصفیه شوند.

سیاف اظهار داشت که اگر نیروهای امنیتی خواهان پیدا کردن این مراکز هستند؛ می تواند آدرس این مراکز را در اختیار آنها قرار دهد.

این رهبر جهادی، همچنین به حضور اعمال نفوذی دشمن در صفهای حکومت اشاره کرده و بیان داشت :«اگر ما از داخل زده نشویم، از خارج زده نمی شویم؛ چون مردم افغانستان باغیرت بوده و اجازه تعرض خارجی را نمی دهند.»

در عین حال، سیاف برای تثبیت گفته هایش مبنی بر حضور افراد نفوذی در صف حکومت، به شخصی بدون ذکر نام اشاره کرده که در مدت ۱۰ سال گذشته ماهانه ۲۰۰۰ دالر از حکومت معاش گرفته و در صفهای اول مراسم نیز حضور دارد؛ اما برای دشمن خبررسانی کرده و بارها گفته است :«اگر سیاف به گیرم بیاید؛ گردنش را می زنم.»

اما از سوی دیگر، صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه و فرزند استاد ربانی، ضمن ذکر دستاوردها و فعالیت های استاد ربانی، خواهان رسیده گی هرچه زودتر به پرونده ترورهای زنجیره ای در کشور شد.

وی بیان داشت که از برخی سرنخها در مورد این ترورها با خبر هستند؛ اما برای عدم آشفتگی ملت و مداخله در کار نیروهای کشفی و استخباراتی از بیان آنها خودداری می کنند؛ اما نهادهای عدلی و قضایی باید به صورت جدی نتایج رسیده گی به این پرونده ها را اعلام کنند.

استاد برهان الدین ربانی، چهار سال پیش در تاریخ ۲۹ سنبله در منزلش و توسط شخصی که خود را پیام آور صلح می دانست، در منزلش ترور شد.

Author

About Author