فریاد جهاد «انوری» خاموش شد

13652703_621379441356570_2025402756_nسید حسین انوری در سال ۱۳۳۵ در ولسوالی شیخ علی ولایت پروان به دنیا آمد و دوران جنگ شوروی در افغانستان از فرماندهان مجاهدین افغانستان بود و رهبری شاخه نظامی حزب حرکت اسلامی افغانستان را بر عهده داشت.

وی تحصیلات ابتدایی را در مکتب شیخ علی و تحصیلات ثانویه را در لیسه عالی ابن سینای کابل گذراند. سپس وارد آکادمی تربیت معلم کابل گردیده و مدرک لیسانس خود را اخذ کرد.

انوری در سال ۱۳۵۶ مدتی را در ادارات دولتی در ولایت هلمند گذراند؛ اما بعد از کودتای هفت ثور ۱۳۵۷ و به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق افغانستان به صف مجاهدین افغان پیوست.

وی به عنوان یکی از مجاهدین مشهور در کنار مجاهدانی چون احمد شاه مسعود، اسماعیل خان، سید حسن جگرن، عبدالحق، عبدالعلی مزاری و … از شهرت بین ‌المللی برخوردار شد.

بخشی از شاخه نظامی حرکت اسلامی که تحت فرماندهی انوری بود پایگاه‌ های متعددی را در اطراف کابل و فاصله ‌های دور تر تأسیس نموده و در این میان یک پایگاه بنام «غند حضرت مهدی (عج)» را در دره سنگلاخ به کمک مجاهدین حرکت اسلامی سنگلاخ به فرماندهی مرحوم حجت‌ الاسلام سید میرآغا موحدی از بنیانگذارن جهاد در ولایت میدان، تأسیس نمود.

بعد از شکست نظام کمونیستی و پیروزی مجاهدین نیروهای نظامی حرکت اسلامی، جزء اولین نیروهایی بود که وارد پایتخت شده و کنترول بخش‌ هایی از کابل را به دست گرفت.

انوری از سادات افغانستان است و بعد از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به عنوان عضو کمیسیون دفاع و امنیت کابل و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت اسلامی افغانستان منصوب شد.

در سال های ظهور طالبان در حالی که نود درصد خاک افغانستان به تصرف نیروهای طالبان در آمده بود و بسیاری از سازمان ها و احزاب جهادی دست از مبارزه برداشته بودند، انوری تسلیم نشده و جبهات متعددی را علیه طالبان به راه انداخت.

در این هنگام بود که وی به حیث رئیس شورای مرکزی حزب حرکت انتخاب شده و به عنوان رهبر حزب حرکت اسلامی معرفی گردید.

در سال ۱۳۷۷، ریاست جمهوری دولت اسلامی افغانستان به پاس خدمات و مجاهدات فراوان سید حسین انوری در برابر حملات طالبان و تروریست های خارجی، رتبه استر جنرالی به وی اعطا کرده و طی فرمان جداگانه حکومت ابلاغ و رسمیت پیدا کرد.

انوری بعد از فروپاشی نظام طالبان به عنوان وزیر زراعت و مالداری در دولت انتقالی حامد کرزی انتخاب گردید. سپس مدتی به عنوان والی ولایت کابل منصوب شده و از سال ۱۳۸۴ تا ۸۷ به عنوان والی هرات انتخاب شد و در دو انتخابات سال‌ های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۹ مجلس نماینده گان به عنوان نماینده ولایت کابل انتخاب شد.

انوری از زمان جهاد به دنبال قوم و قومیت نبوده و جهاد را در تمام نقاط کشور و بدون در نظر گرفتن تبعیض دنبال کرده و در از بین بردن حکومت کمونیستی شوروی در کشور نیز نقش برجسته ای داشت.

سید حسین انوری از بزر گان جهاد و مقاومت افغانستان از جمله شخصیت‌ هایی بود که هم در دوران جهاد رهایی بخش مردم افغانستان و هم در دهه مقاومت ملی در برابر تروریسم بین المللی ایستادگی کرد.

وی در فصل نوین کشور از اجلاس بن تا اکنون در مقامات بالای دولتی و یا خارج از چوکات حکومت در عرصه سیاسی چهره فعال بود.

از انوری به عنوان فریادگر جهاد نیز یاد می کنند؛ اما این فریاد جهاد به تاریخ ۱۵ سرطان ۱۳۹۵ به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان های کشور هند داعی اجل را لبیک گفت.

وی در مراسم باشکوهی با حضور شماری از مقام های عالی رتبه دولتی در تپه اسکارت در ناحیه ششم شهر کابل به خاک سپرده شد.

Author

About Author