طرح عربستان برای به کارگیری ” الازهر” علیه ایران

139403231801188165484214در طول هفته گذشته، رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی، با شاهزاده ترکی بن عبدالله، پادشاه متوفی پسر عبدالله بن عبدالعزیز عربستان سعودی، در یک جلسه پشت درهای بسته در کاخ ریاست جمهوری مصر دیدار کرد ، که به طور معمول، هیچ گونه اطلاعاتی از توصیف جزئیات این جلسه، در اکثر جلسات ریاست جمهوری صادر نشده است.

و شکستن سد این سکوت، بر روی جزئیات این نشست، در برخی از توییت های سفیر عربستان در قاهره، احمد قطان، از طریق صفحه خود در شبکه های اجتماعی «توییتر» شناخته شده به گستردان نفوذ خود، در مطبوعات و محافل رسانه های مصری پرداخت، درحالیکه او اعلام کرد این نشست شامل بررسی کسب و کار، اجرا شده توسط موسسه خیریه جهانی، با نام ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پیشروی بازسازی الازهر الشریف، و همچنین به عنوان آثار باستانی الازهر بوده است.

و پشتیبانی گسترده عربستان سعودی، از موسسه الازهر در طول دو سال گذشته قابل ملاحظه است . بسیاری از سوالات، در مورد شانس تبدیل شدن این پشتیبانی برای کنترل کامل، در بخشی از عربستان سعودی بر الازهر مطرح می شود، و امکان تبدیل الازهر به یک بازیگر سیاسی، در حیاط از جنگ های آینده می شود.

بودجه شبکه الازهر و بازسازی برای توانبخشی مسجد…سفرهای حج و عمره بزرگان

و بررسی نفوذ عربستان در موسسه الازهر، در سراسر شبکه های متعدد، که عنوان آن در بالای این کانال می آید: تزریق پول برای تامین مالی پروژه های بزرگ در موسسه الازهر، به خصوص با بحران مالی تجربه شده توسط نهاد، که در بسیاری از پروژه های اجرا شده در سال قبل متوقف شده است و هنوز کامل نشده است .

دستور همزمان ملک سلمان با گسترش تامین مالی منابع عربستان، و پروژه موسسه الازهر، که شامل بودجه برای شبکه رسمی الازهر الشریف، که با نام الازهر در نظر گرفته شده است، و تحت نظارت کامل موسسه باشد که شامل برنامه های اجتماعی و علمی و اخبار، با جذب تعدادی از ارائه دهندگان شناخته شده از برنامه های تلویزیونی، برای ارائه برنامه های دینی از کانال، و برنامه های متناوب شیوخ موسسه الازهر، تحت نظارت کامل واعظ دینی خالد الجندی است.

بودجه عربستان برای این شبکه ، انتظار می رود در اوایل سال آینده به طور رسمی راه اندازی شود، همچنین کمک مالی طرح سعودی الازهر شامل اختصاص یک قطعه زمین، در کنار دادگاه شرعی در «منطقه الدراسه »، در پایتخت مصرشهر قاهره است، که برای آنها فرایند ساخت استودیوهای شبکه، پس از راه اندازی آن برای اطمینان از ادامه پخش روند، و جلوگیری از هرگونه مشکلات بالقوه مالی، ارائه یک منبع دائمی بودجه برای شبکه در نظر گرفته شده است که در معرض بسته شدن مانند بسیاری از کانال ها  قرار نگیرد.

و شامل جریان های مالی عربستان سعودی متعهد به بازسازی مسجد الازهر الشریف، و جایگاه باستانی الازهر، در کنار سفرهای حج و عمره فصلی، برای اعضای دانشمندان ارشد، و تعداد زیادی از شیوخ الازهر، از جمله شامل ارائه یک بلیط پرواز مسافرتی، و اقامت در هتل های ممتازعربستان سعودی می باشد. و به موازات حمایات مالی، با طرح های دیگر، همچنین حمایت عربستان، و سازماندهی دیدارها و جلسات مشترک، بین شیوخ الازهر و مقامات رسمی در وزارت اوقاف عربستان سعودی در نظر گرفته شده است و طرح هایی برای الازهر با حمایات غیر مستقیم راه اندازی شود .

مُصطفى بکری..مقاله ریاض برای ملی سازی الازهر

عربستان سعودی ، از طریق نماینده خود در مصر، احمد قطان، برای گسترش نفوذ روزنامه نگاران، از طریق ایجاد روابط با تعدادی از روزنامه نگاران، نویسندگان، که در راس آنها مصطفی بکری، روزنامه نگار شناخته شده مصر، که نزدیک به نظام کنونی مصر است، تلاش کرده است.

 ایجاد رابطه با بکری در زمینه «عمل گرایی»، برای هر دو طرف، عربستان سعودی که علاقه مند به ایجاد یک شاخه رسانه ای تابع خودشان، در دستگاه رسانه های بزرگ مصر مانند رسانه است، ماموریت بخش کلیدی در دفاع است، در اصل، در مورد مسائلی که عربستان سعودی در اولویت سیاست خارجی خود و شکل گیری افکار عمومی و نخبه گرای مصر، حامی ضد تقریب بین شیعه و سنی و ایجاد روابط پایدار بین مصر و ایران، ایجاد کند. در حالی که سفارش برای «بکری» برای بدست آوردن قسمت «مادی»، که یکی از اسناد  از وزارت امور خارجه عربستان به بیرون درز کرده است، دریافت که شامل دیدار بکری و احمد قطان در قاهره است ، و اولین هشدار، با نزدیک شدن به دولت ایران از تعدادی از روزنامه نگاران مصری، و همراه کردن افکار عمومی مصر با آنها است .

و تعدادی از هیئت های رسانه های مصری از طیف های مختلف سیاسی، که بیش از یک سفر به تهران، پایتخت ایران، در حوادث «انقلاب ۲۵ ژانویه» برگزار شد، که شامل تلاش برای باز کردن ارتباط بین دو شبکه، بازدید کننده داشته است، و «نبیل العربی» وزیر امور خارجه مصر در عصر خود، برای بازگشایی کانال های دیپلماتیک  و سیاست، در ارتباط بین طرفین، استقبال کرد. و منفعت مالی بکری در پشتیبانی عربستان ضد شیعه و تایید و حمایت ریاض از این موضع می باشد.

شیعیان و ایران .. فراتر از توجه عربستان به الازهر

اسناد درز شده به بیرون از وزارت امور خارجه عربستان نشان می دهد، عربستان سعودی زمینه گسترده تری از منافع موسسه الازهر دارد که برای ادامه تقویت بیگانگی موسسه الازهر، به عنوان یک نماینده از بزرگترین جناح سنی در جهان عرب، و شیعیان و در راس آنها «ایران» است ، و قطع هر راهی برای کمک به برخی از شیوخ الازهر، مانند شیخ اظهری سابق محمود شلتوت، در کمترین تفاوت بین فضای دو طرف است. اسناد درز شده نشان می دهد، با پیگیری احمد القطان، سفیر عربستان در قاهره، به این فایل، از طریق ارتباط با نمایندگان الازهر الشریف، از جمله شیخ الازهر، و تعدادی از کدهای مختلف جریان های اسلامی، و تلاش های سفیر عربستان برای جزر و مد شیعه در مصر هماهنگ کرده است.

این موضوع تاکید می کند در یکی از محتواهای به بیرون درز شده از وزارت امور خارجه عربستان، به طور غیر مستقیم، یک کنفرانس مطبوعاتی با برگزاری سلفی واعظ «محمد حسن»، به راه اندازی ابتکار ضد شیعه به انتشار کتاب و نشریات فقه، و برگزاری سمینار و کنفرانس ها، در باشگاه ها و گردهمایی جوانان پرداختند. این سیاست برای حمایت سعودی از موسسه الازهر فقط به این منحصر نمی شود ، بلکه جهت پیشگیری در مساله تقریب از جهت دینی به موافقت پذیرش دانشجویان شیعه در الازهر و همچنین جلوگیری از زیارت محققان ایرانی از مصر می باشد .

عربستان سعودی: الازهر نقش اصلی مقابله با شیعیان

«سیاستمداران پست» به نوبه خود با عباس شومان، معاون الازهر، در یک تماس تلفنی، برای پاسخ به تمام سوالات مربوط به اندازه نفوذ گسترده از عربستان سعودی در الازهر ادامه دارد، و شومان به «سیاستمداران پست» تاکید کرد که ایجاد روابط حسنه اخیر زمینه برای نقش بیشتری برای موسسه الازهر، با حمایت مصر و عربستان سعودی با هم می آید ، و تاکید کرد که این نقش شامل بازگرداندن نفوذ جهانی الازهر در منطقه جهان عرب، و همچنین به عنوان یک موضع در برابر تبعیض سیاسی است . و دیدگاه شومان با نظر «انور شور»، جنرال سابق عربستان سعودی و رئیس مرکز شرق برای مطالعات سیاسی و استراتژیک مطابقت دارد، که در یک مصاحبه تلفنی به «سیاستمداران پست» تاکید کرد، عربستان سعودی از الازهر حمایت می کند، چرا که ایران با توجه به این ادعا بزرگترین تهدید برای جهان اسلام است.

و عشقی افزود: «بریتانیا به خوبی از اهمیت نقش موسسه الازهر آگاه است، و در پاسخ به شیعیان، نقش آن باید در دوره های آینده گسترش یابد .»

Author

About Author