طرح بودجه سال ۱۳۹۶ در اختیار مجلس نماینده گان قرار گرفت

خبرگزاری خاورمیانه اکلیل حکیمی

وزیر مالیه طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۶ را بعد از تائید سنا، برای تصویب در اختیار مجلس نماینده گان قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ امروز (۱۰قوس) از سوی وزیر مالیه در اختیار مجلس نماینده گان قرار گرفت.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه اظهار داشت که بودجه سال مالی ۱۳۹۶ را ۲۸۷ میلیارد افغانی بودجه عادی و ۱۷۸ میلیارد افغانی بودجه انکشافی تشکیل می دهد که ۳۲ درصد آن شامل ۱۵۰ میلیارد افغانی، از عواید داخلی و متباقى آن نیز از کمک هاى جامعه جهانى تمویل مى شود.

به گفته وی، ۳۶ درصد بودجه به بخش امنیت، ۲۱ درصد به زیربناها، ۱۳ درصد به معارف و تحصیلات عالی، شش درصد به بخش زراعت، و متباقی برای بخش های دیگر در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده ۹۸ قانون اساسی، طرح بودجه بعد از تائید مجلس سنا در اختیار مجلس نماینده گان قرار می گیرد تا این مجلس بعد از بررسی های لازم موارد تعدیل، تصویب و یا هم رد را در این طرح اعمال کند.

این در حالی است که سه روز پیش، طرح بودجه با برخی پیشنهادها از سوی مجلس سنا مورد تائید قرار گرفته بود.

آیا مجلس طرح بودجه را تائید می کند؟

طرح بودجه در حالی در اختیار مجلس نماینده گان قرار می گیرد که این مجلس، استیضاح و سلب صلاحیت هفت وزیر که دو هفته پیش صورت گرفت را خط سرخ خود دانسته و اعلام کرده بود که اگر وزرای جدید معرفی نشوند، طرح بودجه از سوی نماینده گان تائید نمی شود.

ظاهر قدیر، معاون اول مجلس در نشست عمومی روز دوشنبه (۸قوس) گفته بود که هیچ ارگانی حق مداخله در تصمیم های مجلس را ندارد و حکومت باید به جای هفت وزیر سلب صلاحیت شده، افراد جدید معرفی کند و بعد از آن طرح بودجه را به مجلس معرفی کند.

این در حالی است که حکومت تصمیم مجلس در مورد استیضاح و سلب صلاحیت وزرا از سوی مجلس نماینده گان را برای تفسیر به دادگاه عالی سپرده است و تا حال نظر نهایی دادگاه عالی در این رابطه اعلام نشده است.

حال باید دید که سرنوشت طرح بودجه سال ۱۳۹۶ چه خواهد شد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *